(advertentie)
(advertentie)
(advertentie)

De überbaas van The Stoned Society over de snel veranderende (legale) cannabiswereld. Een wereld waarin censuur – dank u Google/YouTube, Facebook en Instagram – en hypocrisie – dank u Paypal en banken – aan de orde van de dag zijn. En toch staat er dan zomaar een grote Nederlandse wietadvertentie op een website die verder geen banden heeft met genoemde cannabiswereld. Linksom of rechtsom; het blijft een wonderlijk wereldje.

Cannabiswereld wit, grijs en zwart

Dat het wereldje van de cannabis industrie uniek is, had je waarschijnlijk wel al begrepen. Immers balanceren we wereldwijd constant in een grijs gebied dat meerdere tinten grijs heeft en zelfs plekken waar het bijna helemaal wit is en op andere plekken zo goed als zwart. Maar zelfs in dat laatste geval, gaat het nog steeds gewoon om een plant.

Zo kwam ik een leuke quote tegen laatst die ik met jullie wil delen:

‘The difference between a flower and a plant is a judgement’

Maar de implicaties die dit met zich meeweegt, daarvan zijn weinigen zich bewust tenzij ze al een tijdje meedraaien en zo goed als alles wel al hebben gezien en meegemaakt.

Banken

Wanneer er geld wordt verdiend aan de plant moet het uiteindelijk ergens naar toe. Ik schreef er al eerder over, dus houd ik het hier kort. Er is nu een situatie in de VS, waar legale cannabisbedrijvenin hun staat geen toegang hebben tot het bankensysteem, en ze met vuilniszakken geld bij de belastingdienst komen aanzetten. In Nederland zat lang het merendeel van de coffeeshops bij de Postbank (sinds 2009 ING). Waarom? Omdat je daar terecht kon met contant geld.

Legalisering en geld horen net zo bij elkaar als vroeger illegale wiet en cash, de legale cannabizz is een branche waarin het grotendeels en vaak noodgedwongen draait om contant geld… [foto: ShutterstockProfessional]

Paypal geeft boetes van 40.000 euro voor transacties gerelateerd aan cannabis (bijvoorbeeld ook zaden). Evenals de creditcard bedrijven. Het is een mijnenveld waarin je of slim moet zijn, of al zo groot dat je vrijwel ‘too big to fail’ bent.

Adverteren

Dat grijze gebied zorgt er op zijn beurt ook weer voor dat traditionele manieren van adverteren niet zijn toegestaan, zelfs al is het product in de staat of het land legaal. Dat is niet alleen offline marketing (kranten, tijdschriften) maar vooral online marketing. Google, Facebook en Twitter (de grootste drie) laten advertenties (betaalde en onbetaalde) voor cannabis niet toe.

En toch, warempel, zag ik laatst op VICE te browsen en kwam ik deze Dutch Passion advertentie tegen. Ik weet niet hoe het ze is gelukt, maar het is uitzonderlijk en met risico zover ik weet.

Dit zorgt er dus voor dat er alternatieve manieren moeten worden gevonden voor het aan de man brengen van jouw product.

Censuur

Er komt dan door dat grijze gebied ook de mogelijkheid voor dezelfde 3 grote internetbedrijven om censuur toe te passen. Immers, als jij met een illegaal product adverteert, behouden zij het recht om jouw content die je aan hun hebt gegeven te blokkeren. Wanneer iets gratis is, ben jij het product. En dat geldt zeker voor sociale media. Ik denk dat dit ook aan de basis lag van de recente censuurgolf op YouTube en die al langer woedt op Instagram en andere platformen.

Het mirakel in deze strijd is toch wel Cannabis News Network, een journalistiek platform over onze mooie plant dat de confrontatie zocht met Google via de media en ineens was CNN weer terug op YouTube te vinden.

Roken op de werkvloer

Een misconceptie in de cannabis industrie is dat iedereen een ‘gebruiker’ is en je de hele dag door kan roken. Er bestaan gevallen waar dat kan en mag inderdaad, mits je je taken naar behoren uitvoert. Maar bij veruit de meeste bedrijven mag je als werknemer geen cannabis gebruiken onder werktijd. Bij coffeeshops niet, en ook niet bij grote zaden of voedingsbedrijven. Zeker de grote bedrijven zijn zo groot en complex, daarbij komen functies vrij die ook door ‘niet-gebruikers’ kunnen en worden ingevuld.

Maar laat dit relaas je er vooral niet van weerhouden om je dromen na te jagen. Werken in de cannabis industrie kan ook leuk en gevarieerd zijn, in tegenstelling tot de meeste andere industrieën…

[openingsbeeld:  Zhank0/Shutterstock]
(advertentie)