(advertentie)
(advertentie)
(advertenties)

Een verklaring voor de objectificatie van vrouwen in de cannabis industrie. Niets meer of minder belooft Mauro van The Stoned Society ons in zijn nieuwe column. Van objectificatie is sprake wanneer een mens of een dier louter als een object beschouwd en behandeld wordt. Nou ja, over vrouwen en wiet gaat het dus vandaag…

Living in the cannabis bubble

Ik kreeg laatst toen ik mijn column online zette over het destijds aankomende Spannabis festijn, commentaar op de foto – die ik overigens niet zelf kies, maar de CNNBS redactie – die gebruik werkt. Het was namelijk een foto van Carrol Leds met zijn twee ingehuurde ‘booth babes’. Een fenomeen werkelijk zichtbaar op iedere industriebeurs.

Zelf sta ik er dan ook niet meer van te kijken, maar ik kan me voorstellen dat andere mensen daar wel van op kijken. Zeker als je in de ‘cannabis bubbel’ leeft en denkt dat alles lief en aardig gaat.

Sterker nog; je zou zelfs kunnen stellen dat het meer gebeurt in de cannabis industrie dan gemiddeld in andere industrieën. Hier is eigenlijk een simpele verklaring voor, dankzij ‘big data’. Nou ja ‘big data’, ik neem jullie mee naar een kijkje achter de schermen.

Big Mike, de baas van voedingsproducent Advanced Nutrients dropt op zijn Instagram regelmatig een plaatje…

Statistieken bepalen

Even ter achtergrond. Eigenlijk nog voor ik met The Stoned Society begon, was ik al bezig om Twitter in te zetten voor promotie doeleinden. Destijds was ik nog bezig met een boek schrijven, later begon ik de website die promotie goed kon gebruiken. Dat liep aardig, met als bewijs dat ik meer dan 39.000 twitter volgers heb verzameld ondertussen. En nee, ik heb ze niet gekocht maar organisch opgebouwd. Toegegeven, ik ben nu minder actief daar maar beheer naast die pagina ondertussen meerdere sociale media pagina’s in de cannabis wereld.

Het mooie, en allicht waar ook de recente heisa rondom Facebook om ging, is dat je uit de statistieken veel kan afleiden.

Hun grootste doelgroep zijn jonge mannen die houden van wiet. En warempel, ze houden ook van mooie vrouwen. Het liefst beiden

Voor dit mini-onderzoekje nam ik een kijkje in de statistieken van 3 Facebook pagina’s, samen goed voor zo’n 25.000 volgers. Hierbij valt gelijk op onder het tabje ‘people’, dat er op ieder van de drie pagina’s ongeveer 30% vrouw is en 70% man. Een aanzienlijk verschil.

Wanneer je daarna ook naar de leeftijden gaat kijken, valt op dat behalve bij een van de pagina’s uit dit voorbeeld (daar is het namelijk omgedraaid), de groep 25-34 het grootste is, gevolgd door 18-24 jaar. Zij vertegenwoordigen ieder zo’n 20 tot 30% van de gehele groep. Vrouwen uit dezelfde categorie gemiddeld minder dan 10%.

Ook de vrouwen zelf laten zich niet onbetuigd, getuige deze heerlijk zonnig pic van sarahjain420…

Adverteerders

Dit hebben verkopers en adverteerders al lang door natuurlijk. Met ook de traditionele advertentie mogelijkheden niet beschikbaar voor de cannabis industrie, of in beperkte mate (Google keywords, Facebook ads) zoeken ze dan ook naar alternatieve methoden.

Een daarvan is simpelweg inspelen op deze statistieken. Hun grootste doelgroep zijn jonge mannen die houden van wiet. En warempel, ze houden ook van mooie vrouwen. Het liefst beiden. Ondergetekende ook trouwens, dat geef ik dan ook wel toe 😉

Big Mike en Sarah Jain 420

In ieder geval, zelf heb ik deze advertentie technieken vooralsnog niet toegepast. Maar misschien had ik dat wel moeten doen. Hoe dan ook, wie dat wel doet en blijft doen is ‘Big Mike’ van Advanced Nutrients.

Overigens zijn het niet alleen mannen die er aan meedoen, vrouwen doen er net zo goed in mee.

Concluderend: de cannabis industrie is niet heilig. Net zo min als enige andere industrie.

(advertenties)