(advertentie)
(advertentie)
(advertentie)

Vandaag kreeg ik voor het eerst denk ik een melding van het conglomeraat Facebook/Instagram dat een post van mij uit 2017 (!) op de Facebook-pagina van The Stoned Society tegen de ‘Community Standards on drugs’ zou gaan. Tegelijk vliegen de cannabis advertenties van Bol en Wish mij op de sociale media om de oren…

Facebook: ‘Wat wil jij doen?’

De betreffende post linkte naar een artikel over een review van een edible verkrijgbaar in een Amsterdamse coffeeshop. Ondertussen in 2020 staat dit artikel niet meer online, sinds dat ik in 2019 de website heb omgegooid naar de website van mijn freelance bedrijf.

Ik dacht dus bij mijn eigen: prima, zal mij een worst wezen. Maar toen kreeg ik de vraag van Facebook: What would you like to do? Ik kon kiezen dat te accepteren en daarmee kon ik geen bezwaar meer indienen. Of ik kon ervoor kiezen het er niet mee eens te zijn: feedback die ze zouden gebruiken voor verdere verbeteringen.

Knijpen voor techreuzen

Ik ben toch voor optie 2 gegaan, uit principe.

Nu zijn de gevolgen voor mij minimaal tot afwezig, maar als je als cannabis gerelateerd bedrijf afhankelijk bent van je Facebook-pagina en je Instagram-account, dan kan ik me voorstellen dat je ‘em knijpt bij vergelijkbare aanvaringen met de techreuzen.

Overigens kreeg ik tijdens het schrijven van deze column te horen dat mijn post toch niet werd verwijderd en dat Facebook zijn excuses aanbiedt…

Geldt de growshopwet niet voor Bol?

Dit alles gebeurt tegelijkertijd met advertenties van Bol en Wish die mij voor worden geschoteld. Of advertenties voor microdosing met truffles, die letterlijk als paddenstoelen uit de grond schieten.

Eerst even het grote Bol aankaarten. Waar de cannabisbedrijven in Nederland – en dan met name de growshops – last hebben van de growshopwet, lijkt Bol daar totaal geen probleem van te ondervinden. Geregeld zie ik dat kweektenten via Bol worden aangeprezen, met betaalde advertenties en al.

Truffels van Wish

En dan zijn er nog die gekke advertenties van Wish. Geen idee wat het bedrijf nu eigenlijk doet of is, ik heb en zal er nooit iets bestellen, maar eens in de zoveel tijd komen er doodleuk generieke Amerikaanse stijl verpakkingen voor cannabis voorbij.

Goed, truffles zijn legaal in Nederland, ook na het paddoverbod. Maar de advertenties worden me wel een beetje te veel. Nu is mijn tijd op Facebook ook wel beperkt tot bijna niets meer de laatste tijd, behalve mijn eigen dingen promoten, maar die paar keer dat ik er nog kom valt het wel op.

Wachten op de overkant…

Ik vraag me dan ook af of de techreuzen al optreden of gaan optreden tegen deze bedrijvigheid. Want dat doen ze tegen de cannabiswereld wel. En dat is frustrerend. Nu zijn er wel alternatieven, maar het gros van de bevolking en doelgroep zit nu eenmaal op Facebook en Instagram.

Ik vrees dan ook dat het gaat duren tot de Verenigde Staten op federaal niveau cannabis zal legaliseren. Nu is er een stap gezet met de MORE Act, maar ze zijn er nog lang niet.

Tot die tijd zijn we simpelweg aangewezen op alternatieve methoden van adverteren. Ik ben dan ook zeer benieuwd naar hoe de bedrijven die voor het wietexperiment gaan kweken toch een mogelijkheid vinden hun producten aan te prijzen…

[openingsbeeld: Gustavo Frazao/Shutterstock]
(advertentie)