(advertentie)
(advertentie)
(advertenties)

Afgelopen weekend heb ik eindelijk kunnen bijkomen van bijna drie weken dagelijks van ‘s ochtends vroeg tot ‘s avonds laat meewerken aan de CannaStemBus en in groter geheel de verkiezingscampagne van onze stichting Verbond voor Opheffing van het Cannabisverbod. Toch nog even terugblikken op een nu al legendarische tour door Nederwietland!

El Profesor blijft thuis achter de computer

Ik ben niet één keer in beeld gekomen, maar dat was bewust. Het bijkomen was dan ook niet van het vele reizen (ik bewonder Derrick die alle interviews in de bus deed des te meer), maar van drie weken – al dan niet standby – achter de computer hiermee bezig te zijn. Van Derrick zijn hand is al het eerste deel van de CannaStemBus tour vanuit zijn perspectief verschenen. In deze column belicht ik het deel wat je niet kon zien.

Toen nadat het idee werd gepresenteerd het aankwam op taakverdeling, was ik blij dat ik de rol ging vervullen die door Derrick gedoopt is als ‘El Profesor’, naar de gelijknamige karakter uit de serie La Casa de Papel. Ik zag het zelf namelijk ook eigenlijk niet zitten om mee te reizen op deze tour. Uiteindelijk is het de goede keuze gebleken.

Ongekend cannabis media-offensief

Thuis vanachter mijn computer zorgde ik onder meer als contactpersoon voor de pers dat ze mij konden bellen na het ontvangen van een van de zes persberichten. Nadat Derrick mij de tekst aanleverde, stuurde ik ze in de ochtend (vooruit gepland) automatisch naar een lijst relevante media, redacties en individuele journalisten. Om ze daarna eventueel te koppelen aan de mensen in de bus.

Uiteindelijk zou er 19 keer in de media (26 inclusief media zoals CNNBS!) worden bericht over de campagne. Een bericht kwam mede door een tweet met Van Piekeren, waardoor RTV Utrecht het oppikte: zo kan het ook gaan.

Want ik deed ook het CannaStemBus twitteraccount (ik gok een stuk of 250 tweets), naast dat ik het account  van de stichting VOC (voornamelijk retweets van de bus, dat wel) ook erbij deed. Evenals de Facebook-pagina van het VOC, het Instagram-account en de Instagram van de Cannabis Kieswijzer. En dat ondersteunde ik dan ook weer met mijn andere accounts in eigen beheer. 

Video’s en live chatten

Verder heb ik ook de website van de CannaStemBus gemaakt en bijgehouden, alsook het YouTube account van de stichting. Iedere dag werden zo de streams al vooruit gepland, zodat Bart in de ochtend direct met de juiste instellingen aan de slag kon. En verder kreeg ik video’s toegestuurd geproduceerd door Stefan of interviews van politici losgeknipt door JW, die zo snel mogelijk op het YouTube kanaal werden gezet.

En natuurlijk ook weer op de website, alle sociale media en als het een lange video was: apart als Instagram TV van de stichting of de cannabis kieswijzer. We zijn daarnaast in overleg om ook de andere interviews apart in goede kwaliteit online te zetten. 

Overdag beheerde ik ook de chat van de livestream en reageerde op vragen van mensen. Daar waren uiteindelijk niet zo heel veel kijkers voor, maar dat was ook niet het doel of waaruit we opmaken of het een succes was of niet.

Guinness Book of Records

Wel heb ook ik ontzettend veel bijgeleerd van alle interessante interviews – liefst 80 in totaal! – die Derrick heeft gehouden. Ik heb hem maar een keer stil zien vallen in totaal 76 uur aan livestreams 😉 Ik weet niet of het Guinness World Records meeleest, maar in de geschiedenis van cannabis is zijn plek alleen maar verstevigd. 

Ondertussen hebben we de eerste openbare vergadering van het VOC sinds de campagne ook alweer achter de rug, want het werk gaat onverminderd voort. Alleen is het niet altijd direct te zien met je ogen. Hulp is natuurlijk altijd welkom!

[illustraties: Piggybank studio/Shutterstock]
(advertenties)