(advertentie)
(advertentie)
(advertentie)

’s Werelds grootste cannabis website Leafly is afgestapt van het gebruik van de indeling in indica, sativa en hybride voor hun wietsoorten. Zeer tot vreugde van onze columnist overigens, die nog maar eens uitlegt dat er een verschil is tussen mooie marketingpraatjes en het goed gebruiken van je neus en smaakpapillen!

Allemaal onzin

Een van de meest opvallende dingen in de cannabiswereld dit jaar vind ik dat gerenommeerde naam en website Leafly is afgestapt van benamingen als ‘Indica’ en ‘Sativa’. Eindelijk, want het zag er wel leuk uit allemaal die benamingen als periodiek stelsel, maar het was ook allemaal onzin.

Onzin die ik bij toeval al een paar maanden geleden had aangekaart in mijn column ‘Quatsch, onzin en gebakken lucht in wietland’.

Wat hebben ze nu precies gedaan?

Ten eerste is er de erkenning voor de wetenschap die al langer aangeeft dat termen als ‘indica’, ‘sativa’ en ‘hybride’ onzin zijn.‘Back when Leafly first started in 2010 and up until now, we have used a three-tile system, which classifies cannabis strains as indica (purple), sativa (red), or hybrid (green). That static system wasn’t based on lab data from growers.’

Ze geven dus toe dat het nattevingerwerk was. Daarnaast is er veel meer focus komen liggen op de terpenen en de bijbehorende effecten.‘Regardless of whether a strain is an indica or sativa, its chemical profile—that is, the cannabinoids and terpenes in it—will determine how it affects you, not its physical features.’

Ook is de data die door de bezoekers van Leafly is gegenereerd beter, logischer vooral, weergegeven. In plaats van de wietsoortjes weer te geven als een element van het periodieke stelsel, is er nu ook hierin meer nadruk op de verschillende terpenen. Ook (gemiddelde) THC en CBD waarden zijn relatief simpel weergegeven.

Is dit een column waard?

Ik denk van wel. Immers, zoek je op een bepaalde wietsoort, dan staat niet zelden een link van Leafly bovenaan in Google. Leafy heeft daardoor een leidinggevende functie en hopelijk een die navolging krijgt in de cannabis industrie.

Aan de andere kant knijpen zadenbanken hem dankzij deze veranderingen. Hun classificatie en marketing is namelijk ook steeds meer tot onzin verworden.

Gaat het ooit wel perfect zijn?

Dat is maar de vraag. Je kan labtesten verrichten op bepaalde soorten, maar hoe lang blijft die genetica in omgang? Is de ene generatie nog wel net zo goed als de vorige? Daarnaast kan nu iedereen welke naam dan ook aan zaadjes meegeven zonder dat ze op de vingers kunnen worden getikt.

Je ziet nu ook steeds meer (vooral Amerikaanse) bekendheden hun ‘eigen’ wiet op de markt brengen, wat dan (helaas) nog wel wordt geclassificeerd als ‘indica’, ‘sativa’ en een ‘hybride’. Om er een paar te noemen: Willie Nelson, Snoop Dogg, Jim Belushi, Grateful Dead…

Gebruik je neus

Dit om het de nieuwe (of de cannabis gebruiker van vroeger) makkelijk te maken en aan zich te binden met een merk, minder dan een soortje wat toch nergens op gebaseerd is. Net zoals… Enfin je snapt het wel onderhand denk ik.

Tot die tijd, of eigenlijk ook daarna; gebruik vooral je neus. En je smaakpapillen. Immers, goede wiet moet smaken net zoals het ruikt. En klinkt het te goed om waar te zijn? Dan is het dat waarschijnlijk ook.

(advertenties)