(advertentie)
(advertentie)
(advertentie)

Als je een keer op Cannabis Bevrijdingsdag bent geweest of een van de grote wietbeurzen in het buitenland, zal het je vast zijn opgevallen: het duizelingwekkende aantal logo’s. Columnist Mauro van The Stoned Society probeert orde in deze wildgroei te scheppen…

 

Zonder logo geen reclame

Logo’s van (legale buitenlandse) kwekerijen tot de vele zadenbanken, logo’s van organisaties, festivals, coffeeshops, growshops,  tot aan de kleine hobbyteler toe… alles en iedereen heeft een logo. Dat is wel wat anders dan vroeger, toen de hasj werd afgesneden en je in aluminium folie werd aangereikt.

Het is simpelweg marketing, tegenwoordig vaak gekoppeld aan een Instagram account waar de meesten zich uitten. Coffeeshops hebben het sowieso moeilijk met marketing sinds de invoering van de AHOJG criteria in 1991: de A staat namelijk voor afficheren (reclame maken voor hasj en wiet). Sommige coffeeshops hebben daar zo schrik van dat ze niet eens de uiting coffeeshop aan de kant van de straat willen hebben, anderen zoeken het randje op of gaan er zelfs over. In Amsterdam is bijvoorbeeld de Dolphins coffeeshop hierop aangepakt, omdat op hun aanstekers stond ‘Best in Town’…

Marketing walhalla U.S.A.

Dit in sterk contrast met de bedrijven in voornamelijk de VS (Canada heeft wat striktere regels over adverteren en verpakkingen), waar wiet word verkocht in allerhande verpakkingen en bepaalde soortjes zelfs hun eigen Instagram pagina hebben.

Niet zo gek ook. Immers, maak maar eens een fotootje van een topje wiet met je telefoon. Grote kans dat het een lelijke foto is. Daarnaast kan je niet bewijzen dat het het soortje is dat jij beweert dat het is. Met die verpakkingen in de VS spelen ze in op de verbeelding van de cannabis consument, waardoor mensen een fotootje plaatsen met de verpakking in beeld, of zelfs uitsluitend de verpakking.

Mensen aanspreken op basis van logo’s

Een goed logo is belangrijk, naast natuurlijk een sterk merk en een product waar je achter staat. Pas dan ga je ook zien dat andere mensen het logo gaan dragen. Op beurzen en andere cannabis evenementen is het dan ook belangrijk om je eigen logo te dragen en niet van een ander.

Immers, omdat we nu vrijwel allemaal op zo’n hectisch evenement al aan het blowen zijn, gecombineerd met de wetenschap dat je maar ongeveer 150 gezichten bij namen kan onthouden, is het de manier om toch herkend te worden. Op die manier heb ik al meerdere mensen aangesproken zonder hun voornaam te weten.

Effectief of alleen cool?

Sommige logo’s zijn gewoon ronduit cool, zoals me het Exotic Seed logo opviel eerder op een beurs, gemaakt door Mossy Giant. Was het een ander logo geweest, dan was de zadenbank me waarschijnlijk niet eens opgevallen tussen de vele andere zadenbanken.

Tussendoor moet overigens ook gemeld worden dat de effectiviteit van je logo-zichtbaarheid ook nogal eens wordt overdreven. De precieze effectiviteit is moeilijk tot niet te meten.

Deze symboliek van de cannabis cultuur, marketing dus, heeft er ook weer voor gezorgd dat er een gespecialiseerde tak is ontstaan onder designers die zich specialiseren in de cannabis industrie. De logo-mania is dus ook werkcreatie en verschaffing.

Lege Instagram als marketingtruc

Om af te sluiten met een goed voorbeeld: Sherbinskis, samen met Jigga de maker van Gelato. Mooie site, goede duidelijke kleuren, lekkere wiet, mooie verpakkingen en iemand die (serieus) speelt met Instagram. Op het moment van schrijven staat er niets op zijn Instagram overigens, tegenwoordig ook een tactiek net voor de lancering van een nieuw product.

En Cannabis Now had een tijdje geleden een mooi interview met Sherbinski als je meer wilt weten.

[openingsfoto:  Manuel Esteban/Shutterstock]
(advertenties)