(advertentie)
(advertentie)
(advertentie)

Mauro, de man van The Stoned Society, signaleert een overeenkomst tussen de virtuele perfectie op sociale media – al dan niet met dank aan Photoshop –  en het streven van de cannabis consument naar mooie, perfecte wiet of hasj. Toch schuilt daarin een gevaar, zo leren wij…

Onooglijke landrassen

Toen vorige week een artikel over Jamaicaanse wiet verscheen op de RollingStoned Facebook-pagina viel mij een comment van een lezer op die de wiet in het artikel verafschuwde, puur en alleen vanwege hoe de wiet eruitzag. Toegegeven, de eerste keer toen ik een landras te zien kreeg – in dit geval Thai wiet – vond ik het in eerste instantie ook maar een vreemd goedje wat er zeker niet uitzag als iets wat ik normaal rookte. Hoe dan ook, het zette mij aan het denken.

Altijd een ‘zij’…

Perfect moet het zijn, ook in cannabisland...

Perfect moet het zijn, ook in cannabisland zo lijkt het wel…

Wanneer cannabisliefhebbers namelijk over hun favoriete plant praten wordt die aangeduid als een ‘zij’. Shiva, Mary Jane en alle bijnamen die ze rijk is, zijn vrouwelijke bijnamen voor onze favoriete plant die we graag groeien en consumeren. Het is daarom misschien niet eens zo verwonderlijk dat zij lijdt aan eenzelfde vorm van seksisme als haar menselijke tegenhanger.

Mede sinds de opkomst van het internet is er dankzij het makkelijk delen van foto’s een opkomende interesse voor visuele perfectie. Visuele manipulatie met bijvoorbeeld Photoshop wordt niet alleen verspreid als klikbaar internethapje, maar er wordt ook op ingespeeld door de groeiers en verkopers van wiet.

Dat we in Nederland nog maar het tipje van de ijsberg hebben gezien als het om commercie gaat, wordt duidelijk wanneer we naar de andere kant van de oceaan kijken

In Nederland hebben we dankzij het kruisen tussen landrassen nieuwe soorten ontwikkeld, zoals White Widow uit Tiel bijvoorbeeld. Er viel een opkomst van commerciële soortjes  te zien die je proberen in te pakken met exotische namen en hoge dichtheden van de toppen.

Dat we in Nederland nog maar het tipje van de ijsberg hebben gezien als het om commercie gaat, wordt duidelijk wanneer we naar de andere kant van de oceaan kijken. In Amerika zijn er al meerdere cannabismerken op de markt zoals Marley en Willie’s Reserve. Hier in Nederland staan de zadenbanken ondertussen te springen om hetzelfde te gaan doen, ware het niet dat er door niet gereguleerde teelt te veel ruimte word gegeven om te sjoemelen met het product.

Manipuleren met suikerwater

White Widow, een mooi wietsoortje dat echter ook makkelijk te manipuleren valt qua looks...

White Widow, een mooi wietsoortje dat echter ook makkelijk te manipuleren valt qua looks…

Om bij het voorbeeld van White Widow te blijven; dat is een vrij makkelijk met suikerwater visueel te manipuleren wietsoort, waardoor het lijkt dat je topje vol zit met de welbekende trichomen en er ook daadwerkelijk wit uitziet.

Als je ooit je eigen wiet hebt gekweekt, dan wel andere bio wiet door een vertrouwde kweker kent, kun je je misschien herinneren dat het er iets anders uitzag, maar het destijds wel degelijk werkte bij het verhelpen van pijn, stress of andere kwalen. Misschien omdat het niet gemanipuleerd was om er beter uit te zien met suikerwater, fruitsmaakjes of je gewoon knetter stoned te krijgen…

Hasjolie

In het geval van hasjolie ligt de situatie iets anders, maar zie je ook daar wel degelijk een soortgelijk verlangen naar perfectie. Alleen is in het geval van hasjolie de visuele weergave juist belangrijk in de initiële vaststelling van de kwaliteit van de extractie.  Het verschil tussen shatter, wax, budder of crumble is namelijk vrij duidelijk visueel zichtbaar.

Terugkomend op de draad van het verhaal: dit verregaande streven naar perfectie in bud porn en zijn menselijke tegenhanger zorgt er voor dat de consument verlangt naar iets wat niet echt is. Ineens is wat ze zelf voor zich hebben thuis niet meer goed genoeg. De nimmer tevreden consument is gecreëerd en voor je het weet worden mensen beïnvloed zonder dat ze het doorhebben.

Neem de tijd

Daarom, neem de tijd wanneer je de volgende keer je wietje gaat halen. Vraag aan de budtender wat ze zelf graag roken, kijk en ruik aan meerdere wietjes en vraag gerust om een ander zakje als je niet tevreden bent met wat je als eerste word aangereikt.

(advertentie)