(advertentie)
(advertentie)
(advertentie)

Voor de tweede keer vond afgelopen week de Cannabis Capital Convention plaats in Amsterdam, deze keer in het Compagnietheater aan de Kloveniersburgwal. Het volle programma bood een bijzondere mix van commercie, cannabis cultuur en een scheutje activisme. Acteur en wietboer Jim Belushi stal de show. 

De cannabis taart is groot genoeg

Omdat ik een prijs kreeg als ‘Legalizer 2019’, mocht ik de avond voor de conventie aanschuiven bij een diner in Hotel L’Europe voor de sprekers, prijswinnaars en de organisatie. Het eten was lekker, maar de tafelgesprekken waren nog meer de moeite waard. Sommige cannabis-activisten zijn allergisch voor zo’n beetje iedereen met een stropdas en een pak in de cannabis industrie, maar zelf kijk ik daar wat anders tegenaan.

Ten eerste denk ik dat het onvermijdelijk is dat commerciële partijen, groot en klein, zich op cannabis storten. En zolang er op de markt ruimte blijft voor veel aanbieders en consumenten thuis cannabis mogen kweken voor persoonlijke consumptie, zie ik dat ook niet als een probleem. De taart is groot genoeg en concurrentie is doorgaans goed voor de consument: het zorgt voor variatie, kwaliteit en innovatie.

Uw columnist krijgt uit handen van de organisatie de prijs ‘Legalizer 2019’ uitgereikt…

Dank aan de activisten

Natuurlijk moeten al die zakenjongens en meisjes zich realiseren dat zij nu geld kunnen verdienen dankzij het werk dat activisten over de hele wereld in de afgelopen halve eeuw hebben verzet. Michael Kraland, de organisator van de Cannabis Capital Convention, is iemand die zich dit terdege realiseert. Daarom gaf hij ruimte aan Rinus Beintema en aan Chelsea Leyland, een Engelse DJ, epilepsiepatiënt en cannabis-activist. En daarom prees hij het werk van het VOC, voordat hij de Legalizer 2019 award aan mij uitreikte.

Tijdens de conventie moest ik denken aan wat Bruce Barcott in zijn geweldige boek ‘Weed the People’ uit 2015 schrijft over cannabis-activisme en commercie. ‘Activists are great at changing laws. They are usually lousy business people. For marijuana reform to succeed, commerce would now have to take over.’

Ook Chelsea Leyland – DJ, epilepsie-patiënt én cannabisactivist – kreeg de ruimte op de conventie…

Cannabis start-ups

Natuurlijk was de commercie goed vertegenwoordigd tijdens de conventie, zowel investeerders als ondernemers hielden presentaties. Boeiend was het Pitch Lab, waar acht cannabis start-ups zich presenteerden.

Vooral Kaya, Franse kauwgum met CBD en de Nederlandse vinding Capss voorspel ik een gouden toekomst. Capss zijn innovatieve flessensluitingen die bij het openen een stof aan de drank in de fles toevoegen, bijvoorbeeld CBD of THC. Casper Kopelle van Widget World Wide, de bedenker van deze slimme dopjes, had twee prototypes meegenomen om te demonstreren.

Belushi toonde ook een gloednieuwe poster van de iconische Blues Brothers mobile, met in plaats van een speaker een enorme joint op het dak gemonteerd

Het hoogtepunt van de dag was de relaxte presentatie van keynote speaker Jim Belushi. Sinds 2015 kweekt de jongere broer van de in 1982 aan een overdosis gestorven John Belushi cannabis op zijn boerderij in Oregon. Jim begon met 48 planten en heeft nu meerdere kassen vol staan. En hij kan zeer smakelijk vertellen over zijn planten en het dagelijks leven op Belushi’s Farm.

Belushi’s Farm, binnenkort op je tv

In Amsterdam liet Belushi een korte video zien met hoogtepunten uit een tv-serie over Belushi’s Farm, waarvan het eerste seizoen nu wordt gemonteerd. Als ik netcoördinator was bij de publieke omroep, of inkoper bij de commerciële omroep, dan zou ik het wel weten. Van Dan Akroyd en de weduwe van John Belushi heeft Jim de intellectuele rechten op The Blues Brothers gekregen, ‘a great brand that represents what cannabis has to offer’.

LEES OOK: Jim Belushi kondigt Blues Brothers wiet aan!

Belushi toonde ook een gloednieuwe poster van de iconische Blues Brothers mobile, met in plaats van een speaker een enorme joint op het dak gemonteerd. Als op 1 januari 2020 de legale verkoop van cannabis in de Amerikaanse staat Illinois van start gaat, wil Belushi met deze auto rond gaan rijden in Chicago, de stad waar de film zich afspeelt.

Pay what you can dispensary

Een ander project leverde Belushi een groot applaus uit de zaal op: een ‘pay what you can dispensary’ in Portland, Oregon. Deze cannabiswinkel staat in een wijk met veel daklozen, oorlogsveteranen en slachtoffers van de opioïdenepidemie. Zij kunnen cannabis kopen voor extreem lage prijzen – Belushi had het over 35 cent per gram – terwijl rijkere klanten juist meer kunnen betalen, in de wetenschap dat ze het initiatief daarmee in stand houden.

Kijk, zo kun je ook zaken doen.

(advertenties)