(advertentie)
(advertentie)
(advertentie)

Na Wenen, Bilbao en Berlijn is de reizende tentoonstelling van het VOC en ENCOD over vijftig jaar gedoogbeleid en vijftig jaar ‘Appel du 18 Joint’ in Parijs geland. De expo is tien dagen lang te zien in een winkel met de toepasselijke naam LEGALIZE in het centrum. Bij de feestelijke opening werd Nederlandse cannabiswijn geschonken. En wiet gerookt!

Frankrijk is kampioen cannabisgebruik in Europa

Op 18 juni 1976 publiceerde Franse krant Libération het ‘Appel du 18 joint’. Dit manifest riep op tot decriminalisering van cannabis en was ondertekend door een lange lijst bekende Fransen. De naam verwijst naar de radiospeech waarin generaal De Gaulle de Fransen op 18 juni 1940 opriep zich te verzetten tegen de nazi’s.

In Nederland werd in 1976 de nieuwe Opiumwet van kracht, met een fundamentele scheiding tussen de softdrug cannabis en harddrugs als heroïne en cocaïne. Voor cannabis ging een gedoogbeleid gelden, dat de weg vrijmaakte voor de opkomst van de gedoogde coffeeshop.

In Frankrijk groeide 18 juni groeide uit tot een Franse versie van 420  (20 april); een dag om te demonstreren voor legalisering en de cannabiscultuur te vieren. Het beleid bleef tot op de dag van vandaag absurd streng. Maar alle repressie, arrestaties en straffen ten spijt zijn de Fransen Europees kampioen cannabisgebruik.

De Frans-Nederlandse Vernissage Paradox expo is nu te zien in Parijs!

Tentoonstelling reist van Berlijn naar Parijs

De tentoonstelling vertelt dit verhaal van twee landen en de grote verschillen in de manier waarop ze met cannabis omgaan. Frankrijk had lang felle kritiek op ons beleid. Dat leidde er onder meer toe dat onze politici de leeftijdsgrens van de coffeeshop verhoogden van zestien naar achttien en de maximale verkoophoeveelheid verlaagden van dertig naar vijf gram.

We wisten vanaf het begin dat we de tentoonstelling op 18 juni in Parijs wilden laten zien. En dat is gelukt. Met dank aan Deli Hemp, die de spullen van de Mary Jane cannabisbeurs in Berlijn naar Parijs hebben vervoerd en aan LEGALIZE, Rue Sedaine 42, onze gastheer. En natuurlijk aan ENCOD-voorzitter en Parijzenaar Farid Ghehiouèche, die dit allemaal heeft geregeld.

Farid Ghehiouèche geeft tekst en uitleg aan een bezoeker van de expo.

Jointje hoppen op de Parijse bankjes

Tijdens de vernissage, de feestelijke opening van de expo op 17 juni, schonk Arthur Heine van Sensunique zijn witte wijn met cannabis terpenen. Die viel in de smaak bij de bezoekers. Ook mooi: CBD is vooralsnog legaal in Frankrijk, dus we konden gewoon opsteken. Zo rookte ik op deze memorabele, zwoele zomeravond mijn eerste joint(s) in Parijs.

De volgende ochtend had ik een paar uur te vullen voordat mijn Eurostar trein naar Nederland vertrok. Ik had nog wat wiet over en realiseerde me dat geen politieagent vast kon stellen of dat CBD-wiet of “gewone” wiet was.

Het was heet, 38 graden, dus ik deed rustig aan. Op een bankje in een grote winkelstraat in de buurt van het Gare du Nord draaide ik een pure joint. Na vier, vijf hijsen borg ik hem op in mijn joint-koker en liep een paar honderd meter naar het volgende bankje. Dit herhaalde ik tot de joint op was.

Vernissage Paradox expo Paris 17-6-2026, met Arthur ‘cannabiswijn’ Heine (links)

Zinderend heet (maar gelukkig is er wiet)

Ah, Parijs… wat een stad! Het liedje van de Negresses Vertes speelde door mijn hoofd:

I love Paris in the springtime
I love Paris in the fall
I love Paris in the winter when it drizzles
I love Paris in the summer when it sizzles

En sizzlen deed het. Het was bloedheet. Maar ik had een fles water en weinig meer te doen dan om me heen kijken, wat foto’s maken als ik daar zin in had en op tijd terug zijn op het station. Ik ontdekte een stadstuin, op een gebouw, ingeklemd tussen gebouwen en treinrails.

Een ideale groene oase om van mijn laatste uur in Parijs en mijn laatste wiet te genieten…

Knappe kop die het verschil ziet of ruikt tussen CBD cannabis en THC wiet…

Jonge Fransman sterft door vape met nepwiet

Terug thuis las ik een Frans nieuwsbericht. In het plaatsje Colombe is een jongen van achttien jaar overleden na gebruik van een vape met een synthetische cannabinoïde. Volgens de politie gaat het om PTC, wat staat voor Pète ton crâne, letterlijk vertaald ‘breekt je schedel’. Zijn moeder vond haar zoon levenloos in zijn bed.

Wat een drama. Als deze jongen in Nederland had gewoond, dan had hij gewoon natuurlijke cannabis gekocht bij een coffeeshop en had hij nu nog geleefd. Het verbod op cannabis kost letterlijk mensenlevens.

 

De tentoonstelling ‘1976-2026 – The French/Dutch Paradox in the Global Drug War’ is tot en met 27 juni 2026 te zien bij LEGALIZE, 42 Rue Sedaine, Parijs.