(advertentie)
(advertentie)
(advertentie)

Natuurlijk vroeg ik me al een tijdje af waaraan ik mijn tweehonderdste CNNBS column zou gaan wijden. Zoals elke week is er genoeg om me over op te winden en ook volop internationaal nieuws dat ik kan duiden en vergelijken met de Nederlandse situatie. Maar hé, dit is een jubileum. Dus ga ik eerst maar eens een lekker jointje G13 Haze draaien, voordat ik een diepe duik in de oude doos neem…

Kleine advertentie in de Volkskrant

Terug naar het allereerste begin: hoe ben ik ooit in de cannabiswereld verzeild geraakt? Ergens in het begin van het jaar 1994 stond er een kleine advertentie achterin de Volkskrant, die ik toen nog dagelijks las. Ik studeerde journalistiek in Utrecht en had daar geleerd dat achter de kleinste berichtjes in de krant soms de mooiste verhalen schuil gingen. Deze advertentie trok meteen mijn aandacht: het was een oproep voor freelance journalisten en fotografen die affiniteit moesten hebben met cannabis. Of met blowen, dat weet ik niet meer en de advertentie kan ik helaas niet meer terug vinden.

Joop Mestrom in actie als hoofdredacteur van Highlife, ergens midden jaren negentig…

Brood op de plank als jonge vader

Ik schreef een brief, waarin ik trots vermeldde vader van twee zoons te zijn: de tweede was in januari 1994 geboren. Korte tijd later mocht ik op gesprek komen bij de hoofdredacteur van Highlife Magazine, ene Joop Mestrom. De afspraak vond plaats in een hotel-café tegenover het centraal station van Tilburg. De Highlife bestond pas een jaar, maar groeide als kool en Joop had dringend behoefte aan vers bloed. En ik had zin om te schrijven en te fotograferen. Bovendien hield ik wel van een blowtje.

Pas jaren later biechtte Joop op dat hij mijn brief eigenlijk op de stapel afgewezen wilde leggen: een vader van twee kinderen leek hem nou niet per se de meest voor de hand liggende kandidaat. Maar uitgever Boy Ramsahai zag het juist als aanbeveling: er moet brood op de plank, dus die jongen zal hard werken en zijn deadlines halen…

Tot eind 1996 liep alles op rolletjes: Highlife bleef groeien en we schreven geschiedenis door Ahoy uit te verkopen voor een Highlife Festival met Cypress Hill, Herman Brood en Osdorp Posse

En zo begon ik aan mijn eerste opdrachten: de ‘Koffieshop Test’ en een aflevering in de serie ‘Stad en Beleid’ over Den Bosch, als ik het me goed herinner. De cannabiswereld maakte een gouden periode door en de verhalen lagen voor het opscheppen in Nederwietland. Voor mijn eindopdracht voor de school voor journalistiek leverde ik drie producties in die alle drie een link hadden met cannabis en coffeeshops. Tot eind 1996 liep alles op rolletjes: Highlife bleef groeien en we schreven geschiedenis door Ahoy uit te verkopen voor een Highlife Festival met Cypress Hill, Herman Brood en Osdorp Posse.

En toen kregen we ruzie met Boy. In 1997 stapte de voltallige redactie op en begonnen Joop en ik een eigen blad. Het heette ZIN en er zijn vijf prachtige nummers van verschenen, waarna bleek dat onze nieuwe uitgever ons nog harder naaide dan Boy ooit had gedaan. Om Alanis Morissette te citeren: you live, you learn.

Het VOC en de EssensiE

Ik ging schrijven voor EssensiE en andere bladen, werkte een paar jaar voor de VPRO en werd vanaf 2009 actief voor het VOC. Joop werkte voor allerlei niet-cannabis gerelateerde media om in 2010 terug te keren aan het front, als hoofdredacteur van EssensiE. Het was heerlijk om weer samen een blad te maken, maar het mocht niet lang duren: in juni 2012 verscheen het laatste nummer van EssensiE, door gebrek aan advertentie inkomsten en mismanagement.

Joop broedde een tijdje op zijn volgende stap, samen met Sanne van Schie, die door de teloorgang van EssensiE ook zijn baan kwijt was. Ergens eind 2013 belde Joop om hun plan voor een nieuwe website over cannabis uit te leggen en mij te vragen als columnist, de eerste van RollingStoned. Natuurlijk zei ik ja.

Zo zag CNNBS er medio 2014 uit, toen nog onder de naam RollingStoned…

Straight, stoned en  scherp

Sindsdien heb ik 199 – en met deze erbij dus 200 – columns geschreven voor RollingStoned / CNNBS. Elke woensdag gaat rond half elf de telefoon en informeert Joop of ik al een onderwerp heb voor mijn nieuwe column. Fijne gesprekken zijn dat, shoptalk op hoog niveau. Straight, stoned en scherp, zoals we het ooit in een slogan samenvatten. Nog steeds een prima adagium, zou ik zeggen.

(advertentie)