(advertentie)
(advertentie)
(advertentie)

Op 10 juli werden de winnaars van de HighLife Cannabis Cup – de langst lopende competitie voor wiet en hasj in Europa – door Giel Beelen bekend gemaakt tijdens een amusante livestream op YouTube. Uit de resultaten is maar één conclusie te trekken: Den Haag wint dit jaar op alle fronten.

Virtuele prijsuitreiking

De 26e editie van de HighLife Cup was de eerste zonder fysieke uitreiking, vanwege de corona maatregelen. Geen feestje dus, maar een live stream gepresenteerd door Giel Beelen, in een grijs verleden columnist van blowersmaandblad EssensiE.  Cliff Cremer, hoofdredacteur van Soft Secrets en al jaren verantwoordelijk voor de organisatie van de Cup en DJ en Cup-veteraan Cobus Bosscha deden mee vanuit Cobus’ achtertuin.

Een paar dagen eerder had Cliff mij al de menukaart gemaild, zodat ik kon zien welke soortnamen en deelnemers bij welke samples hoorden. Zo kon ik mijn persoonlijke topscoorders al op een rijtje zetten. En omdat ik dit jaar voor het eerst systematisch alle samples heb gefotografeerd in een standaard-opzet, had ik de bijbehorende foto’s er meteen bij.

De persoonlijke favoriet van onze columnist: London Pound Cake van Greenhouse Secret Farmers

Mijn Top 3 met 5 wietsoortjes

Dit is mijn persoonlijke Top 3 met 5 strains erin (nummers 2 en 3 eindigden ex aequo, met hetzelfde aantal punten vandaar):

  • London Pound Cake van Greenhouse Secret Farmers, Den Haag (categorie Indica), 44 punten
  • Purple Shore Line van Dizzy Duck, Den Haag (categorie Skunk), 43,5 punten
  • Dream’s Gold van Greenhouse Secret Farmers, Den haag (categorie Bio wiet), 43,5 punten
  • Amnesia van Skunk, Roermond (categorie Haze op aarde), 43 punten
  • Ice Cream Punch van Dizzy Duck, Den Haag (categorie Sativa), 43 punten

Het patroon dat hier zichtbaar wordt, komt terug in de einduitslag: Den Haag wint op alle fronten. En coffeeshop Relax redt de eer van Amsterdam met het winnen van de Hasj Cup, die sinds vorig jaar wordt uitgereikt aan de best scorende hasj inzending.

Den Haag heerst in Nederwietland

Tel je alle punten van de winnaars bij elkaar op, dan rolt er dit stedenklassement uit:

1. Den Haag: vier winnende coffeeshops, 7021,5 punten
2. Amsterdam: twee winnende coffeeshops, 3004 punten
3. Maastricht: vijf winnende coffeeshops, 2488,5 punten

Ook in de Top 10 van coffeeshops met het hoogste puntenaantal is de Haagse dominantie zichtbaar:

1. Dizzy Duck, Den Haag, vijf prijzen, 2547,5 punten
2. Relax, Amsterdam, vijf prijzen, 2508,5 punten
3. Greenhouse Secret Farmers, Den Haag, vier prijzen, 2006 punten
4. Zero Zero, Arnhem, vier prijzen, 1996 punten
5. Magic, Den Haag, drie prijzen, 1517 punten
6. ’t Bunkertje, Apeldoorn, drie prijzen, 1500,5 punten
7. Genesis, Geleen, drie prijzen, 1457 punten
8. Gallery Colorado, Utrecht, drie prijzen, 1442 punten
9. Cremers, Den Haag, twee prijzen, 951 punten
10. Missouri, Maastricht, één prijs, 508,5 punten

De kampioen der kampioenen ofwel de enige echte overall winnaar van de Highlife Cup 2020: coffeeshop Dizzy Duck Den Haag met White Amnesia!

Amerikaanse wietsoorten razend populair

Natuurlijk: lang niet alle 567 Nederlandse coffeeshops doen mee aan de HighLife Cup. Zo waren er helemaal geen deelnemers uit Tilburg of mijn eigen stad Eindhoven. Aan de andere kant geven de uitslagen een goede indicatie van de stand van zaken en de trends in coffeeshopland.

Neem bijvoorbeeld de nieuwe categorie ‘USA soorten’, met 24 inzendingen meteen de grootste van de vijftien categorieën. Cliff Cremer maakte een goed punt over de populariteit van Amerikaanse wietsoorten: ‘Als je naar de televisie kijkt en je hoort al die politiewoordvoerders, die hebben het er altijd over dat hier zoveel gekweekt wordt, omdat het massaal naar het buitenland gaat, blablabla. Ik zou bijna zeggen: die Amerikaanse soorten zijn het beste bewijs dat dat niet zo is. Er wordt namelijk giga-veel van Amerika naar Europa getransporteerd de laatste drie, vier jaar. Dat is iets wat we natuurlijk nooit hebben gezien, en ze worden steeds populairder.’

De Nederlandse hasj wordt steeds beter, hier de Critical van Genesis (3e plaats)

Niet voor de high maar voor de smaak

Amerikaanse soorten rook je niet zozeer voor de zware high, maar echt voor de smaak, legde Cliff uit: ‘Het zijn heel bijzondere, lekkere wietjes, met een heel groot palet aan smaken. Dus heel interessant voor coffeeshops, want je bedient je klanten en Amerikaanse soorten hebben alles.’

In deze categorie wonnen de Haagse coffeeshops overigens geen prijzen, die gingen naar zadenbank GrowersChoice voor hun Bruce Banner, coffeeshop Skunk in Roermond voor hun Captain’s Cake en coffeeshop Cool Running in Maastricht voor hun Marula. Bij mij kwam de Blackberry Fire van Dizzy Duck als hoogst scorende Amerikaanse soort uit de bus.

’s lands beste Nederhasj volgens de kenners: Cream Kush van coffeeshop ’t Bunkertje

Nederhasj haalt buitenlandse hasj in

Een laatste opvallende trend: in Nederland geproduceerde hasj kan steeds beter de concurrentie aan met geïmporteerde hasj en extracties scoren zelfs hoger in deze editie van de HighLife Cup. Ik zet de winnaars in deze drie categorieën op een rij, met tussen haakjes het aantal behaalde punten:

Relax Balls van Relax, winnaar van de Hasj Cup

Hasj import

  1. Pineapple, Cremers (511)
  2. Choco, Zero Zero (496)
  3. Hia, ’t Bunkertje (492)

Nederhasj

  1. Cream Kush, ‘t Bunkertje (510)
  2. Jelly, Zero Zero (496)
  3. Critical, Genesis (489)

Extracties

  1. Relax Balls, Relax (523,5)
  2. Moon Rocks, Zero Zero (517)
  3. Moon Rocks, Bunkertje (510)

Lessen voor de wietproef

Voor de wietproef zijn hier twee lessen te trekken. Eén: de kwaliteit van Nederhasj is fors verbeterd. En twee: het zou slim zijn om extracties toe te laten. Ik hoop dat de uitreiking van de HighLife Cup volgend jaar weer als vanouds tijdens een fijn feestje gebeurt én dat er meer coffeeshops uit meer steden meedoen. En ik denk dat ik binnenkort maar weer eens naar Den Haag ga…

Alle schitterende wietfoto’s bij dit artikel zijn van Derrick Bergman/Gonzo Media. De volledige uitslag en video van de uitreiking vind je HIER 

 

(advertentie)