(advertentie)
(advertentie)
(advertentie)

Om de broodnodige normalisering van cannabis in Nederland op gang te brengen, lanceert het Verbond voor Opheffing van het Cannabisverbod de Campagne Cannabis? Aangenaam! Een campagne waarin onbekende, maar vooral ook juist bekende Nederlanders zich uitspreken tegen het verbod op cannabis. In deze column VOC-man en RollingStoned columnist Derrick Bergman, met de nodige inside informatie over de nu al geweldige campagne. 

Terwijl ik dit schrijf ben ik per trein onderweg naar Amsterdam, waar we vandaag – eindelijk! – de eerste filmpjes opnemen voor de campagne Cannabis? Aangenaam! Het spreekwoord mag dan wel luiden dat de laatste loodjes het zwaarst wegen, in dit geval blijken vooral de eerste loodjes ingewikkeld en tijdrovend.

Elke Nederlander ondervindt nadeel en schade door het verbod op cannabis

Cannabis? Aangenaam!

Het is nu zo’n anderhalf jaar geleden dat Doede de Jong op een VOC vergadering voorstelde om een campagne over cannabis en zelfbeschikking op poten te zetten, naar het voorbeeld van de Breaking the Taboo en (We are the) Marijuana Majority campagnes in Engeland en de VS. Het idee was, en is simpel: bekende Nederlanders spreken zich in een korte video uit tegen het hypocriete verbod op cannabis en voor legalisering. Als ze zelf ervaring hebben met cannabis is dat mooi meegenomen, maar noodzakelijk is het niet. Elke Nederlander ondervindt immers nadeel en schade door het verbod, al was het maar omdat meer dan de helft van alle politie- en justitiecapaciteit wordt verspild aan de zinloze jacht op onschuldige plantjes.

Doede de Jong, initiatiefnemer van de campagne ‘Cannabis? Aangenaam!’

Doede had de slogan al meteen paraat: Baas in eigen brein! Uiteindelijk wist het campagneteam hem te overtuigen van een iets breder en vriendelijker motto: Cannabis? Aangenaam!

We willen mensen kennis laten maken met de plant en met de mensen die van cannabis genieten. Bekende én onbekende mensen. Voor het VOC stond vanaf het begin vast dat de campagne zo professioneel mogelijk moest worden opgezet, qua vormgeving, regie, tekst en techniek. Daarom is de deelname van professionele mensen zoals regisseur Ernst Ellerman (o.a. ‘Fryske Himp’) en producer/cameraman Dietert Bleijs ook zo belangrijk. Niet alleen vanwege hun vakmanschap, maar ook vanwege hun motivatie en affiniteit met de plant. Doede en ondergetekende maken het campagneteam compleet.

Koudwatervrees

Zonder budget geen campagne, dus ging vooral Doede de boer op om donaties binnen te halen bij groene ondernemers. Dat duurde wat langer dan voorzien, maar dit najaar konden we dan echt beginnen. Sinds de lancering van de website www.cannabisaangenaam.nl is de jacht op Bekende Nederlanders geopend. We verwachtten al wat koudwatervrees en die verwachting is jammer genoeg correct gebleken. BN-ers staan niet te springen om uit de cannabiskast te komen. Natuurlijk laten we ons daardoor niet van de wijs brengen. De aanhouder wint, nietwaar?

En dus draaien we vandaag de eerste twee filmpjes. Ik mag nog niet verklappen om welke BN-ers het gaat, dus houd de website en de Tweets (@CannAangenaam) in de gaten. Mocht je tips hebben, over blowende of op zijn minst vrijheidslievende BN-ers die mee zouden kunnen doen, dan kun je ook hier terecht.

Wordt vervolgd…!

(advertentie)