(advertentie)
(advertentie)
(advertentie)

De lobbywerkgroep van het VOC is bij elkaar om de laatste hand te leggen aan het nieuwe bidbook, dat eind deze maand verschijnt. Daarmee wordt de politiek bestookt met cannabis-FEITEN. Die werkgroep is trouwens een bont gezelschap, met samen een schat aan kennis van en ervaring met cannabis.

Interne energie en lobby

De lobbywerkgroep ging begin 2012 van start met als doel een effectieve, snelle lobby op touw te zetten in Den Haag en later ook op lokaal niveau. Bij een gerenommeerd – en zeer duur – lobbybureau leerden we in een aantal sessies de fijne kneepjes van het lobbyvak. We leerden over stakeholders en kernboodschappen, kapstokjes en contactmomenten.

Voorpagina van het VOC bidbook van vorig jaar...

Voorpagina van het VOC bidbook van vorig jaar…

Opmerkelijk was de stelling van het lobbybureau dat bij elke lobby, wat ook het onderwerp is, zo’n tachtig procent van alle energie en tijd moet worden besteed aan de interne lobby. Het dezelfde kant op krijgen én houden van de neuzen binnen een branche of groep mensen, dus. Slechts twintig procent van de tijd en energie gaat zitten in het naar buiten brengen van je boodschap.

Geheime wapen

Maar niet deze trainingen zijn zijn ons geheime wapen als lobbywerkgroep; dat is mr John Roozen (op de openingsfoto te zien naast Freek Polak), een gepensioneerde lobbyist en politiek journalist met ruim veertig jaar ervaring. VOC-voorzitter Henk Poncin kent hem al sinds de lagere school. John heeft zelf nog nooit een joint gerookt, hij geeft de voorkeur aan sigaren en jenever, maar hij weet precies waar het om gaat en hoe hij dat aan de Haagse politici moet vertellen.

Bidbooks

Uit zijn koker komt het idee voor de ‘bidbooks’; brochures waarin we alle actuele informatie overzichtelijk presenteren, wetgeving en plannen voor wetgeving kritisch analyseren en de vele misverstanden over cannabis en coffeeshops bestrijden. Alles volgens het korte maar krachtige motto van mr Roozen: niet pleiten, maar feiten. Elke claim en elk citaat is voorzien van een bronvermelding; alles is terug te zoeken. De opmaak van de bidbooks is sober en helder. Over elke illustratie en elk woord is nagedacht.

Op eerdere covers stond een citaat van Job Cohen, een foto van Eberhard van der Laan en een foto van de Eindhovense burgemeester Rob van Gijzel. Op het nieuwe bidbook staat Barack Obama

De cover van het bidbook van het VOC uit 2012

De cover van het bidbook van het VOC uit 2012

De oorspronkelijke lobbywerkgroep bestond uit Henk Poncin, mr Roozen, Joep Oomen, Freek Polak, ik, Myranda Bruin en Marc Josemans. Helaas is Marc gestopt omdat zijn Maastrichtse coffeeshop Easy Going dicht is sinds de laatste rechterlijke uitspraken over de wietpas en het i-criterium. Marc weigert zijn klanten te discrimineren en dat siert hem. Gelukkig hebben we met Myranda nog steeds een coffeeshopondernemer in de werkgroep.

Het vierde VOC bidbook

Deze week komt de werkgroep bij elkaar om de laatste hand te leggen aan het vierde VOC bidbook, dat eind deze maand zal verschijnen. Op eerdere covers stond een citaat van Job Cohen, een foto van Eberhard van der Laan en een foto van de Eindhovense burgemeester Rob van Gijzel. Het nieuwe bidbook heeft Barack Obama op de cover. De pdf-versie van het bidbook is vanaf 1 oktober gratis te downloaden op de VOC-website, bij Publicaties. Gedrukte exemplaren zijn vanaf nu te bestellen à €7,50 per stuk; mail naar info@voc-nederland.org.

Presentatie op PCN-dag

Als we het halen, presenteren we het nieuwe VOC bidbook op 23 september, tijdens de ‘Meet, Greet & Info dag’ van het PCN, de landelijke coffeeshopbond. Dat belooft een interessante bijeenkomst te worden, met als doel het formuleren van criteria voor bonafide cannabistelers, zoals het PCN die eerder opstelde voor bona fide coffeeshops. De dag is alleen toegankelijk voor coffeeshopondernemers, zowel leden als niet-leden van het PCN.

HIER vind je meer informatie

(advertentie)