(advertentie)
(advertentie)
(advertentie)

Terwijl leden van het Joodse geloof meerdere opofferingen moeten doorstaan gedurende het heilige Pesach-feest – 3 tot 11 april – kunnen Mokummers relaxen en een zucht van verlichting slaken, omdat Amsterdams meest roemruchte product, cannabis, officieel koosjer is verklaard! Het woord is aan columnist Jennifer Zansa.

De Joodse koosjer-regels

Voor de niet-Joden onder ons een samenvatting: koosjere producten zijn degenen die voldoen aan de regels die staan in de kasjroet, ofwel het Joodse dieetboek. Voor voedingsmiddelen betekent dit dat melk en vlees niet gemengd mogen worden, dat wijn speciaal geproduceerd moet worden en dat sommige zaken als varkens en schelpdieren helemaal niet gegeten mogen worden. Dat is de standaard – de alledaagse koosjere in ieder geval. Maar Pesach (het Joodse Paasfeest) komt met zijn eigen set koosjere eisen die strenger zijn dan de gebruikelijke versie. En de complexiteit en meningsverschillen in de originele heilige teksten worden al generatieslang bediscussieerd door Joodse studenten en rabbi’s.

Fundamentele meningsverschillen

Passover 2

Oh… daar dacht ik toch even dat Kosher Kush een naam was en niet slechts een omschrijving!

De vraag wat wel en wat niet koosjer is gedurende het Paasfeest is verrassend verreikend en bevat normale, alledaagse dingen als verwerkt graan (en bier, dat natuurlijk van graan is gemaakt), gegist brood (dat proces staat bekend als chametz), peulvruchten, bepaalde soorten noten en zaden. Verder verschillen Asjkenazische Joden weer met Sfaradische Joden op 1 of 2 fundamentele punten, waarbij de laatstgenoemden over het algemeen peulvruchten als geaccepteerd beschouwen.

Cannabis een peulvrucht?

Waarom zijn die peulvruchten zo belangrijk? Nou, 1 reden is dat er verwarring heerst over de koosjere status van cannabis, onenigheid die klaarblijkelijk veroorzaakt wordt door de vreemde maar hardnekkige mythe dat wiet zelf een peulvrucht is. Dit is overduidelijk niet het geval natuurlijk – de wietplant produceert eerder nootachtige lobben voor haar zaden dan eetbare zaden… hoe dan ook wordt haar zaad doorgaans niet gerookt.

“Wanneer het op blowen in het algemeen aankomt, zou ik willen zeggen dat het een goed moment is om ermee te stoppen. Maar wanneer je dat niet doet, is de enige vraag of je er een vuurtje voor mag gebruiken?”

Aldus sprak de Israëlische rabbi Efraim Zalmanovich afgelopen week in ieder geval. De eminente rabbi en auteur verklaarde tegen de vooraanstaande Israëlische krant Haaretz  dat “cannabis niet chametz  is en dat jullie mij daarin mogen citeren”.

Passover 1

Joden over de hele wereld – maar speciaal die in Amsterdam – kunnen opgelucht ademhalen in de wetenschap dat cannabis koosjer is tijdens het Paasfeest!

“Wanneer het op blowen in het algemeen aankomt, zou ik willen zeggen dat het een goed moment is om ermee te stoppen. Maar wanneer je dat niet doet, is de enige vraag of je er een vuurtje voor mag gebruiken”, vervolgde de rabbi. “Met feestdagen word je nog steeds geacht om niet een vuur te starten, maar je kunt het wel verplaatsen. Wanneer er een kandelaar met een kaars al brandt, kan je dat vuur doorgeven aan een sigaret. Dus als je wiet rookt of eet, is dat geen probleem.”

Is roken verboden?

Alsof al deze vragen of cannabis – en zelfs het vuurtje waarmee je de jont aansteekt – koosjer is met Pesach nog niet genoeg zijn, moeten strenge Joden ook nog eens rekening houden met de vraag of de tabak waarmee de meeste Nederlandse en Belgische wietrokers hun joint mixen toegestaan is! Roken heeft in het verleden al de nodige controverse veroorzaakt onder de rangen van Joodse theologen. Daarbij beargumenteren sommigen dat het roken van sigaretten gedurende de sabbat (sjabbat, de 7e dag) verboden is vanwege de mogelijkheid dat je de lettertjes verbrandt die in de peuk zijn gedrukt, vlakbij of op het filter (en vernietiging van het geschreven woord wordt gezien als heiligschennis tijdens een sabbat). Echter, diverse rabbi’s hebben de mening geventileerd dat roken niet verboden is onder Joodse wetten, gedurende Pesach of op welk ander tijdstip dan ook…

Stoned met Pasen…

Dus voor deze Pasen (nog tot en met zaterdag dus voor Joden) en voor alle volgende Pesachs die nog gaan komen, kan de voornamelijk Asjkenazisch-Joodse gemeenschap in Amsterdam gerust achterover leunen in de wetenschap dat zij net zo stoned mogen worden als iedereen anders in de stad, met geen negatieve effecten op hun uiteindelijke kans om de shamayim binnen te komen!

 

(advertenties)