(advertentie)
(advertentie)
(advertentie)

Het begint er zowaar een beetje op te lijken met de cannabis revolutie, concludeert de voorzitter van het Verbond voor Opheffing van het Cannabisverbod. Hoewel Noord-Amerika de boventoon voert sijpelt langzaam maar zeker ook de waarheid over wiet door in de Lage Landen. Of, waarom cannabis het volgende internet wordt…

Voodoo ceremonie

Een jaar geleden was Alan Gertner dertig jaar oud en verdiende met zijn droombaan bij Google meer geld dan hij ooit had durven dromen. Toch ging hij weg bij Google, om een nieuw cannabisbedrijf op te zetten. Want: ‘cannabis is het volgende internet’.

Alan_Gertner_Photo-TokyoSmoke-Fall2016collection_01

Alan Gertner verliet Google om zijn droomzaak te openen: Tokyo Smoke, waarmee hij cannabis, koffie en mode verenigt

Deze week verscheen een buitengewoon inspirerend verhaal van Gertner op de Canadese website Globe and Mail: ‘Why I quit my dream job at Google to launch a marijuana business‘. Hij vertelt over de ommekeer in zijn leven, die kwam toen hij voor zijn werk in Ghana was. Onderweg naar een voodoo ceremonie bekende hij aan de meereizende gids dat zijn werk hem eigenlijk niet meer inspireerde of bevredigde.

Koffie, kleding en cannabis

Wat die Ghanese gids daarop zei veranderde Gertner’s leven: of je werkt voor iets waar je van houdt of je werkt om de mensen te steunen van wie je houdt. Gertner besluit zijn prioriteiten grondig onder de loep te nemen, reist en mediteert een paar maanden in Japan en besluit een bedrijf te starten op basis van zijn drie grootste hartstochten. Koffie, kleding en cannabis.

Terug in Toronto gaat hij samen met zijn vader aan de slag om een ‘merk te ontwikkelen dat de cannabismarkt opnieuw zou definiëren’. Het resultaat is Tokyo Smoke, een combinatie van koffiebar, kledingwinkel en headshop. Wie wil weten hoe de coffeeshop van de toekomst eruit ziet, moet de website maar eens bekijken.

Zinvolle reis

Nu al beschikt Tokyo Smoke over een serie eigen cannabissoorten; Gertner heeft alle vertrouwen in de nieuwe regering van Justin Trudeau en de aanstaande opheffing van het cannabisverbod in Canada. Voor Gertner is het zonneklaar: ‘Ik geloof dat cannabis het volgende internet is; een immense, nieuwe marktkans’. ‘Tegenwoordig ben ik niet meer afgeleid door de carrièreladder’, schrijft hij, ‘in plaats daarvan wordt ik gestimuleerd door de kracht van het beginnen aan een zinvolle reis, waarbij ik iets doe waar ik werkelijk van hou.’

Na een reportage van vier pagina’s in NRC van 13 februari, de uitstekende VICE documentaire van Thijs Roes en Gwen Pol en de aandacht bij Jinek Live is het onderwerp wietolie eindelijk tot de mainstream media doorgedrongen

VICE-docu_Mediwiet-Gwen-Pol_wietolie-still

Wietolie maken in de prima documentaire ‘Mediwiet in Nederland’

Wat een verademing. En wat een verschil met de negativiteit in Nederland, waar de overheid haar heilloze hennepoorlog blijft opvoeren. Hoe lang moet het nog duren voordat we cannabis eindelijk als een kans gaan zien in plaats van een bedreiging? Ons land zou zoveel veiliger, rijker en relaxter zijn als we de plant niet meer bestrijden maar bevrijden.

Jaar van de wietolie

Het lijkt er in elk geval op dat we dit jaar de doorbraak van de wietolie beleven. Iets dat ‘potfather’ Wernard Bruining al voorspelde bij de opening van de Hemp Dispensary  in Haarlem. ‘2016 wordt het jaar van de CBD’, liet hij zijn gehoor toen met kenmerkende overtuiging weten. Na een reportage van vier pagina’s in NRC van 13 februari, de uitstekende VICE documentaire van Thijs Roes en Gwen Pol en de aandacht bij Jinek Live  is het onderwerp wietolie eindelijk tot de mainstream media doorgedrongen.

Politiek aan zet

In de VS heeft de medicinale cannabis de legalisering van de plant op gang heeft gebracht. In ons land belemmert het negatieve imago van cannabis na ruim tien jaar hennepoorlog zonder meer de medicinale toepassing. De politici die het cannabisverbod in stand houden hebben heel wat op hun geweten.

 

(advertentie)