(advertentie)
(advertentie)
(advertenties)

Wanneer komt er eindelijk een goed tv-programma over cannabis op de Nederlandse televisie? Die hartenkreet uit de kersverse voorzitter van het VOC in zijn wekelijkse column. Van het  ‘hijgerige’ Spuiten & Slikken wordt de ware cannabisliefhebber niet erg vrolijk en verder rest er slechts een diep zwart gat en een enkele mooie herinnering…

Spuiten & Slikken

Gisteren was Spuiten en Slikken  weer op tv. Ik volg het programma op Twitter, maar de tweets werken vooral als antireclame. Twee voorbeelden van gisteravond: “Eerst de kut dan de anus. Wel lekker duidelijk, @debroervanroos #spuitenenslikken”. En: “Ooeww, de eerste hulp na een avond drinken is nooit feest. Behalve als daar het feest is natuurlijk. #spuitenenslikken”.

Tim_Hofman_BNN_Spuiten_en_Slikken_maakt_stekken_in_mijn_tuin_29-08-2012_02

Tim Hofman van BNN’s Spuiten en Slikken maakt stekken in de tuin van VOC’er Derrick Bergman, zomer 2012

Ik heb het heus wel geprobeerd, het programma bekijken. Ik ben er nota bene wel eens te gast geweest (zie de openingsfoto bij deze column). En Tim Hofman is hier stekjes komen halen voor Spuiten en Slikken. Maar het is allemaal zo Hilversums, zo hyperig, zo hijgerig. En hoewel ik in mijn privéleven geen enkel bezwaar heb tegen de combinatie drugs en seks, heb ik nooit begrepen wat de logica is achter het combineren van beide zaken in één tv-programma. Zeker omdat seks bij Spuiten en Slikken altijd de hoofdmoot vormt van de uitzending.

Wietprijzen op de radio

Zelf ben ik te jong om het me te kunnen herinneren, de ‘Beursberichten voor wiet en hasj’ die Koos Zwart in de jaren zeventig elke week voorlas bij het radioprogramma In de Rooie Haan. Maar ik heb ze wel terug geluisterd. Niet alleen noemde Koos – in sneltreinvaart – de gemiddelde prijzen van wiet en hasj in ons land, hij gebruikte zijn rubriek ook om informatie over andere drugs te geven. Informatie waar je als consument iets aan had, zonder een spoor van sensatie of misplaatste lolligheid.

CNN op internet

Anno 2016 gebeurt er zo ontzettend veel rond cannabis, dat je bijna een dagelijks tv-programma zou kunnen maken over de plant. Zie bijvoorbeeld de reportages van Steven Kompier voor Cannabis News Network: alleen op internet te zien, maar qua vorm en inhoud veel sterker dan wat de omroepen er van bakken als het over cannabis gaat. Volwassener vooral; in Hilversum schijnen ze te denken dat alleen jongeren cannabis consumeren. In Den Haag trouwens ook, afgaande op het drugsdebat in de Tweede Kamer vorige week.

Documentairemaker Michael Schaap heeft voor de VPRO jaren geleden een minisoap gemaakt die zich afspeelde in een Amsterdamse coffeeshop. Dát was nog eens goede televisie

Getting_Doug_with_HighJe hoeft maar een half uur in een coffeeshop te gaan zitten en je weet dat dit onzin is: daar komen alle leeftijden (vanaf 18 natuurlijk), alle rangen en standen, alle bevolkingsgroepen. Documentairemaker Michael Schaap heeft voor het VPRO programma Waskracht  jaren geleden een minisoap gemaakt, die zich afspeelde in een Amsterdamse coffeeshop. Dát was nog eens goede televisie. Maar dat is al zo’n twintig jaar geleden, schat ik. Nooit herhaald, helaas.

Amerika als tv-voorbeeld

Voor inspiratie kunnen programmamakers ook hun blik richting Amerika wenden. De serie Weeds  was al een aardig voorbeeld van een dramaserie waarin cannabis een hoofdrol speelt. En komiek Doug Benson laat sinds 2013 zien hoe leuk een talkshow kan zijn als de presentator én de gasten high worden tijdens de uitzending. Toegegeven, niet elke aflevering van Getting Doug with high  is even sterk, maar dat geldt ook voor pakweg Jinek, Pauw of RTL Late Night.

Lubach over growshopwet

Dat het best mogelijk is om het onderwerp cannabis gedegen, kritisch en met humor te behandelen in een tv-programma, bewees Arjen Lubach vorig jaar met zijn magistrale item over de growshopwet. Bekijk het zeker even terug als je het gemist hebt:

Het hoeft dus helemaal niet kut met peren te zijn, dames en heren programmamakers…

En nu aan het werk!

 

(advertenties)