(advertentie)
(advertentie)
(advertenties)

Drank is uit, cannabis is in. Zo zou je de trend van de afgelopen maanden best kunnen samenvatten, want er lijkt geen bierbrouwer of frisdrankengigant meer te zijn die NIET in de ‘marijuana-infused beverages’ stapt. En hun strategie lijkt terecht, want een nieuw businessrapport stelt dat alleen al in de VS de omzet van wietdrankjes binnen 4 jaar stijgt naar 600 miljoen dollar!

Cannabis eten en drinken is hot

Op plekken waar cannabis gelegaliseerd is blijken jongeren drank om te ruilen voor wiet. En eerder dit jaar verscheen er een rapport dat voorspelt dat in de VS in 2030 de omzet van legale wietmet 75 miljard dollar hoger is dan die van frisdranken. De afgelopen maanden maakte de ene na de andere bierbrouwer – o.a. Heineken en Corona – en zelfs de iconische frisdrankgigant Coca-Cola bekend dat ze in de hippe cannabismarkt stappen. Deze week ging het gerucht dat ook Pepsi Cola zo’n move overweegt, maar dat is inmiddels ontkend door de financiële topman van het bedrijf.

Hoe dan ook, feit is dat (fris)drank minder populair wordt en cannabis juist veel populairder, niet in het minst doordat zowel medicinale als recreatieve cannabis op steeds meer plekken op aarde – het Amerikaanse continent voorop – legaal wordt. En dan moet je bij ‘cannabis’ dus al lang niet meer alleen aan dikke toppen denken, maar – zeker in de VS en Canada – vooral ook aan concentraten en edibles.

Edibles groeien naar 20% marktaandeel

En dan moet je dus ook steeds vaker denken aan met THC en/of CBD ‘geïnjecteerde’ dranken, al dan niet met een scheut alcohol erin. Volgens een analyse van Canaccord Genuity, een Canadese investeringsbank die wereldwijd actief is, groeit de markt voor wietdrankjes in de komende vier jaar naar liefst 600 miljoen dollar. En dan hebben we het alleen nog maar over de Verenigde Staten.

Daarmee groeit de omzet van cannabisdranken twee keer zo snel als de ‘gewone vraag naar cannabisproducten’. In 2022 bedraagt het marktaandeel van edibles – waar de wietdrank ook onder valt – 20 procent van de totale cannabismarkt, aldus de analisten.

CBD en THC

Cannacord zoomt ook in op de inmiddels al bijna klassiek te noemen cannabis onderverdeling in THC en CBD. Men schat dat in 2022 de markt voor CBD-drankjes goed is voor jaarlijks 260 miljoen dollar en die voor THC beverages  dus voor 340 miljoen dollar. Wellicht overbodig omdat je het al weet, maar toch: van THC word je high/stoned en van CBD niet, maar dat heeft dan weer meer therapeutische voordelen.

‘Terwijl deze trends een significante kans bieden voor Amerikaanse cannabisbedrijven, zijn ze ook niet onopgemerkt voorbijgegaan aan de grote, mainstream drankspelers die naar groei in hun productportfolio zoeken’, aldus de auteurs van het businessrapport. En met name de CBD-afdeling profiteert ook van de steeds grotere populariteit van wellness drankjes.

Wat vind jij?
Leuk
Leuk Love Haha Wow Huilen Boos
21
(advertenties)