(advertentie)
(advertentie)
(advertentie)

Heineken doet het al, Corona doet het al. En nu meldt financieel persbureau Bloomberg dat ook frisdrankgigant Coca-Cola overweegt om een cannabisdrankje op de markt te brengen. Het zou gaan om een CBD-lijn die de Amerikanen samen met de Canadese wietproducent Aurora gaat opzetten.

Wiet en coke

Coca-Cola Co. is ’s werelds grootste frisdrankenproducent, Aurora Cannabis Inc. behoort tot de grote spelers op de Canadese en inmiddels ook wereldwijde THC en CBD-markt. BNN Bloomberg meldt dat ‘diverse bronnen’ hen hebben gemeld dat er vergevorderde plannen zijn van beide Noord-Amerikaanse bedrijven om een lijn te ontwikkelen met drankjes die ‘infused worden met cannabidiol’.

Er zijn ‘serieuze gesprekken gaande’, aldus het nieuwsmedium. ‘Dit baanbrekende partnerschap geeft de boodschap af dat de cannabis industrie wordt geaccepteerd door een van ’s werelds meest gevestigde en iconische consumentenmerken.’ Geen wonder ook, want de voorspelling is dat over anderhalf jaar alleen al de Amerikaanse CBD-markt goed is voor meer dan 2 miljard dollar.

CBD hersteldrankje

Met een hersteldrankje gebaseerd op CBD wijkt het Coca-Cola plan wel af van de plannen die bierbrouwers als Constellation Brands en Heineken hebben, want die gaan ook voor drankjes met THC erin en soms zelfs de combinatie alcohol en THC. Beetje jammer wel wat ons betreft, want vergeet niet dat er in de wereldberoemde cola vroeger echt cocaïne zat! Maar goed, wat nu niet is kan morgen zomaar komen… zeker in de bruisende en snelgroeiende legale cannabisbranche in Noord-Amerika.

Dat zal wel gaan lukken Aurora met al die Coca-Cola miljoenen…

Coca-cola: ‘Scherp kijken’

Hoewel de Bloomberg bronnen zeggen dat er serieus wordt gepraat en ‘men al een heel eind op weg is naar een deal’, ontkennen beide beursgenoteerde bedrijven vooralsnog dat de cannabiskogel dor de colakerk is.

Een woordvoerder van Coca-Cola ontkent noch bevestigt het voorgenomen partnerschap met een wietteler. Kent Landers: ‘Samen met vele anderen in de drankindustrie kijken wij scherp naar de groei van niet-psychoactieve CBD als een ingrediënt in functionele wellness drankjes over de hele wereld. Het landschap verandert snel. Op dit moment zijn er nog geen beslissingen genomen.’

Aurora: ‘Nog niet definitief’

Ook aan de andere kant van de grens houdt men bij Aurora de kaken vooralsnog stijf op elkaar. Nou ja, ze zeggen wel iets maar bevestigen of ontkennen niets. Maar als je goed luistert lijkt Bloomberg het toch wel bij het rechte eind te hebben met de CBD Coca-Cola.

Heather MacGregor namens Aurora: ‘Als regel hanteren wij dat we geen zakelijke ontwikkelingen bediscussiëren voordat ze definitief zijn. Echter, we hebben een verplichting aan onze aandeelhouders om gepaste aandacht te schenken aan alle relevante mogelijkheden die gepresenteerd worden.’

Enter de CBD cola…

[openingsfoto: Stanislaw Mikulski/Shutterstock]
(advertentie)