(advertentie)
(advertentie)
(advertentie)

Niemand minder dan Francis Ford Coppola, de wereldberoemde regisseur van o.a. de drie Godfather-films stapt in de cannabizz. Hij lanceert in samenwerking met Humboldt Brothers – een bedrijf dat wietplantages runt in het bij cannabis liefhebbers befaamde Humboldt County in Californië – drie strains onder de naam ‘The Grower’s Series’.

The Godfather in de wiet

Voor het geld hoeft de 79-jarige filmregisseur het natuurlijk niet te doen, hij is rijk geworden met klassiekers als ‘The Godfather I, II en III’ en ‘Apocalypse Now’. Bovendien is hij al jaren actief in de wijnbouw. In 1975 kocht hij samen met zijn vrouw het landgoed met wijngaarden van de Finse zeekapitein Gustave Niebaum  in Rutherford, Californië (gelegen in de beroemde wijnstreek Napa Valley). Coppola produceert ook voedselproducten zoals pasta’s en pastasauzen. Ook is hij de eigenaar van enkele vakantieoorden in Guatemala en Belize. Kortom, hij stapt in de wiet omdat hij dat leuk vindt en in het product gelooft!

Humboldt County

Dat doet hij dus samen met de ervaren wiettelers van Humboldt Brothers, een bedrijf uit Garberville dat eigenaar is van wietplantages in de misschien wel bekendste wietstreek van de VS: Humboldt County. Befaamd om zijn biologische sun-grown buitenwiet van topkwaliteit.

Coppola, ook de oom van acteur Nicolas Cage, brengt voor de feestdagen een limited edition op de markt van drie verschillende wietsoorten. Die toppen uit ‘The Grower’s Series’ kun je vooralsnog uitsluitend kopen bij een select aantal dispensaries in de staat Californië, of online via Chill, een wietbezorgservice in de Bay Area nabij San Francisco. Voor zijn wietavontuur heeft de Hollywood Hall of Fame-regisseur een apart bedrijfje opgericht: Sana Co. De wijnhandel vindt plaats onder de vlag van zijn toko met de welluidende naam ‘Family Coppola’.

Wijn en wiet

De move van Coppola wordt in de Amerikaanse media omschreven als een ‘significant milepost’, en dat is natuurlijk geenszins overdreven. Eerder al bracht bijvoorbeeld zangeres Melissa Etheridge een cannabiswijn op de markt en ze opende ook in Californië drie wietwinkels. Maar zij is toch nog van een andere categorie als Francis Ford Coppola.

In een verklaring over zijn nieuwe avontuur zegt de regisseur: “Wijn en cannabis zijn twee oude en genereuze giften van Moeder Natuur, met elkaar verbonden door de intensieve zorg, de aarde (letterlijk te nemen, dus de grond, red.) en temperament. De expertise om de een te maken gaat ook op voor de ander. Net als met het telen van druiven is de locatie belangrijk. The Grower’s Series reflecteert de agrarische kunde van Californië in een echte mix van kunst en wetenschap.”

Mijlpaal

Coppola ziet ook een mogelijkheid om zijn andere merken te ondersteunen met het wietavontuur, zodat Sana Co. “voedsel geeft aan een progressieve visie om te pionieren in de hoogste kwaliteit, met sun-grown cannabisproducten door middel van biologisch boeren”, aldus het bedrijf van de Godfather-regisseur.

Ook bij de Humboldt Brothers zien ze de samenwerking met de Hollywood-veteraan uiteraard wel zitten. Oprichter Johhny Deim noemt de deal met Coppola een ‘mijlpaal in hoe de tijden aan het veranderen zijn’. Het was overigens Coppola zelf die een jaar geleden Humboldt Brothers benaderde met het idee!

Ter gelegenheid van de lancering van zijn eigen wietsoortjes komen er ook enkele feestelijke evenementen met The Herb Somm, een lifestylemerk dat focust op het eten van cannabis, of hoe ze het zelf zeggen: YOUR GOURMET GUIDE TO THE WONDERFUL WORLD OF CANNABIS. 

Wiet, vloei en pijp

De shit van The Grower’s Series is trouwens niet goedkoop. Elk pakje van drie gram bevat toppen van drie verschillende strains, die zijn gekweekt in verschillende micro-klimaten rondom Humboldt County. Net zoiets dus als een wijn die druiven van diverse appelations heeft (plaats van herkomst gegarandeerd).

In totaal testte de filmregisseur zo’n 15 tot 20 wietsoorten van de Humboldt Brothers, waaruit hij – samen met een testpanel – uiteindelijk de drie beste koos. Een pakje wiet van Coppola moet 99 dollar gaan kosten, maar dan komen de topjes wel samen met vloei en een pijpje…

[openingsfoto:  Denis Makarenko/Shutterstock]
(advertentie)