- World Soil Day: onze beste kweekartikelen over aarde
- Video: introductie in kweekmediums | aarde, kokos en hydrologische bodems
- Wat zeggen de experts over zes jaar legale wiet in Canada?
- Bubba Diesel van dichtbij & gezonde stekken en zaailingen
- CannaTommy vindt opnieuw schimmel in zijn Bedrocan wiet
- Aftellen naar hét cannabis congres van 2024, op een iconische plek
Ouders blowen door corona veel meer dan niet-ouders!
We wisten al dat cannabis consumenten meer zijn gaan consumeren dankzij coronacrisis en thuisisolatie. Maar uit een nieuw Amerikaans onderzoek blijkt nu dat ouders die nog kinderen in huis hebben nóg veel meer zijn gaan blowen dan wietliefhebbers zonder kroost. Met name de moeders, al laten de papa’s zich ook bepaald niet onbetuigd.
Bijzondere tijden, ook voor cannabis
Overal op de wereld worden recordomzetten genoteerd voor de cannabisverkopers in coronatijd. Het is inmiddels wel tot de zuidpool doorgedrongen dat wiet een essentiële zaak is als de maatschappij op zijn gat ligt en mensen merendeels hun tijd in hun eigen huis moeten doorbrengen.
Maar toch kunnen we niet alle cannabisliefhebbers over één kam scheren; uit een nieuwe opiniepeiling in de VS blijkt namelijk dat ouders bijna twee keer zoveel zijn gaan blowen als niet-ouders door de thuisisolatie! Dat toch wel enigszins verrassende feit komt naar voren uit een rapport van Oasis Intelligence in de VS, met de titel ‘Parents, Especially Moms, Turning to Cannabis at Higher Rates During COVID-19 Pandemic‘.
16% van moeders met kinderen thuis grijpt naar cannabis
Voor het rapport werden 720 Amerikaanse cannabisconsumenten ondervraagd tussen 30 maart en 16 april. Doel was te achterhalen wat het gedwongen met de kinderen thuiszitten – en de algehele pandemie stress -voor invloed heeft op cannabisgebruik. De conclusie is kraakhelder: kinderen in huis spelen een significante rol in de wietconsumptie tijdens de coronacrisis.
Van alle Amerikanen zegt 10% naar wiet te hebben gegrepen ’to take care of themselves’. Onder ouders echter zegt 11% van de papa’s en 16% van de mama’s dat ze in de laatste maand wiet hebben geconsumeerd. Ter vergelijking en toch wel verrassend wellicht; de kleinste groep cannabisconsumenten is mannen zonder kinderen, daarvan zocht slechts 7% zijn toevlucht tot cannabis.
LEES OOK: Trimbos corona-poll: 40% consumenten blowt nu meer
Ouders met kids in huis hebben het extra zwaar nu
Uit de representatieve proef blijkt dus dat een hoger percentage van ouders met kinderen thuis in de afgelopen maand wiet heeft gebruikt (14%), vergeleken met mensen die zonder kids thuisblijven (8%). ‘Dit betekent dat moeders dubbel zoveel wiet gebruiken dan niet-ouders’, concludeert het rapport.
Mede-oprichters Laura Albers en Ben Woo van Oasis Intelligence: “Terwijl miljoenen levens zijn opgeschud door de pandemie, zijn de veranderingen in het alledaagse leven voor ouders bijzonder dramatisch. Zij zitten ineens met zowel de rol van verzorger als onderwijzer terwijl ze moeten balanceren tussen werk en andere eisen. En de pogingen om met deze toegenomen (werk)druk om te gaan lijken we terug te zien in de consumptiehoeveelheid cannabis.”
Wiet tegen stress en angst en om te kunnen slapen
De redenen waarom ouders naar wiet grijpen bleken wellicht al eerder uit een onderzoek van hetzelfde bedrijf uit 2019. Toen stelde men vast dat 85% van de volwassenen cannabis consumeert voor medicinale/welness redenen in plaats van puur voor recreatieve doeleinden.
Meer specifiek; het verlichten van stress en angsten was voor 40% van de volwassenen reden om cannabis te gebruiken. Als hulpmiddel bij het slapen (30% en om depressieve gevoelens te verzachten (28%) werden eveneens veel gemeld.
Toch blijken blowers niet per se azijnpissers. Uit dit nieuwste (corona)rapport van Oasis Intelligence blijkt namelijk dat ouders die cannabis gebruiken ‘meer hoopvol’ zijn dan niet-blowers, en wel in een verhouding van 2:1. Zo’n 31% van de wietmama’s zegt dat ze hoopvol zijn over hun huidige (isolatie) situatie, vergeleken met slechts 20% van de niet-ouders.
Ook zegt ‘ons soort mensen’ dat ze nu hun persoonlijke relaties meer waarderen dan voorheen…