(advertentie)
(advertentie)
(advertenties)

De wittebroodsweken voor de legale Canadese wietkwekers zijn definitief voorbij, zo blijkt uit de (fiscale) jaarcijfers van Aurora, één van de grootheden onder de zogeheten licensed producers. In het net afgelopen vierde kwartaal van het fiscale boekjaar werd een verlies van 1,15 miljard euro geboekt, wat de totale rode cijfers voor 1 jaar op meer dan 2 miljard brengt…

Te veel wietproductie in Canada

Afgelopen maanden regende het al berichten van licensed producers in Canada die flinke aantallen medewerkers de straat op schoppen, omdat de zaken toch minder florissant gaan dan in eerste instantie na de legalisering in oktober 2018 werd gedacht. Er zit simpel gezegd veel te veel wiet in de pijplijn.

Zelfs een (tijdelijke) opleving van de cannabis consumptie en het bijbehorende hamstergedrag tijdens de eerste maanden van de coronacrisis hebben het tij niet kunnen keren.

Miljardenverlies voor Aurora, ondanks corona

Maar ondanks dat valt het resultaat van Aurora – dat in de top 3 van grootste legale wietmakers ter wereld staat – toch echt zwaar tegen. Een nettoverlies van 1,15 miljard euro in het vierde kwartaal van het fiscale jaar 2020, dat daarmee dieprood afsluit met een totaalverlies van 2,11 miljard euro!

Overigens zit er in het megaverlies van het vierde kwartaal wel een eerder aangekondigde afschrijving van iets meer dan 1 miljard dollar inbegrepen. Netto verkocht Aurora in de maanden april, mei en juni van dit jaar voor 72,1 miljoen Canadese dollar (46 miljoen euro) aan cannabisproducten en dat betekende 4,5% minder dan in het kwartaal daarvoor. Bij de verkoop van recreatieve wiet (€22,5 miljoen) was de daling nog forser: minus 8,5% ten opzichte van de drie maanden ervoor.

Huh, maar hoe zit het dan met die ‘corona bonus’? Nou, het zowel in New York (VS) als Toronto (Canada) beursgenoteerde Aurora verkocht qua volume weliswaar 36 procent meer recreatieve wiet, maar al die producten leverden 30% minder op dan in het voorgaande kwartaal. En dat komt weer doordat het goedkope Aurora-merk ‘Daily Special’ een steeds groter stuk van de omzetkoek inneemt. De winstmarges op goedkopere wiet zijn uiteraard een stuk minder dan op premium cannabis.

Op de website wijst Aurora trots op de eersteklas teeltfaciliteiten, maar wie moet al die wiet gaan kopen..?

Aurora gaat premium merken pushen

De nieuwe CEO van wietproducent Aurora, Miguel Martin, probeerde dinsdag tijdens een conference call met investeerders de rust te herstellen door aan te kondigen dat hij van plan is het portfolio met recreatieve wietmerken aan te passen. “Wij hebben reeds een verzameling geweldige premium merken: Aurora, San (Rafael) en dan nog Whistler als ons super-premium merk. Dus we moeten meer de nadruk leggen op al onze sterke topmerken om zo balans te krijgen in het totale aanbod aan onze consumenten.”

Martin vertelde ook dat Aurora van plan is om de drie premium merken beter zichtbaar te maken en de consument (nog) meer keuze aan te bieden. “Denk bijvoorbeeld aan San (Rafael) voorgedraaide joints of een hogere kwaliteit Whistler vape”, verduidelijkte de nieuwe baas.

Mediwiet loopt nog wel goed, zeker in Europa

Gelukkig zijn er ook enkele kleine lichtpuntjes voor Aurora. Zo steeg de omzet van medicinale cannabis wél: plus 4% op kwartaalbasis (goed voor €20,6 miljoen). En ook de Europese mediwiet activiteiten deden het met 14% kwartaalgroei best goed.

Desalniettemin waarschuwt de wietteler investeerders dat de omzet ook in het eerste kwartaal van het fiscale jaar 2021 (dat is dus nu) opnieuw zal dalen en wel met zo’n 8 tot 12 miljoen Canadese dollars (5 tot 7,5 miljoen euro).

De in Edmonton gevestigde licensed producer zit overigens al midden in een omvangrijke reorganisatie – net als de meeste collega wiettelers trouwens – die erop gericht is om de kosten te verminderen. En dat betekent naast een ‘centralisering van de productie’ (lees; sluiting van diverse kwekerijen) vooral het ontslaan van personeel…

[openingsbeeld: Poring Studio/Shutterstock]
(advertenties)