(advertentie)
(advertentie)
(advertentie)

Bah. Net als we denken dat we er wel zo’n beetje zijn, weigert de Amerikaanse omroep CBS botweg om een commercial van een mediwietbedrijf uit te zenden rondom de Super Bowl. En dat is dubbel jammer, want de uitzending van de finale van het American Football-seizoen is zo’n beetje het best bekeken tv-programma dat er bestaat…

 

Alles is BIG rondom de Super Bowl

Komende zondag vindt ie plaats, de 53ste editie van de Super Bowl, Amerika’s best bekeken sportevenement en überhaupt elk jaar het best bekeken tv-programma in de States. Officieus beschouwen de Amerikanen de dag van de football finale dan ook als een soort nationale feestdag. De Super Bowl XLIX die op 1 februari 2015 gespeeld en uitgezonden werd, was met een gemiddelde van 114,4 miljoen kijkers het best bekeken programma ooit in de Verenigde Staten.

In de fameuze half time show treden artiesten op van het kaliber Beyoncé, Paul McCartney, The Rolling Stones, U2, Justin Timberlake en Madonna. Geen wonder dus dat reclamefilmpjes ook nooit zó duur zijn als rondom deze sportwedstrijd, soms wordt er wel 4 tot 5 miljoen dollar betaald voor 30 seconden! Veel grote merken in de VS – denk aan Budweiser en Coca-Cola – maken zelfs speciaal voor dit evenement een aparte commercial.

Omroep weigert cannabisreclame

En nadat het jaar zo goed begonnen was met voor het eerst in de geschiedenis cannabis reclames op het wereldberoemde nieuwjaarsfeest op Times Square in New York, zou een commercial tijdens de Super Bowl de definitieve mainstream doorbraak van (medicinale) cannabis betekenen. De gegadigde en het reclamefilmpje van 1 minuut waren er, maar een NEE van omroep CBS gooit roet in het eten.

En omdat het Amerikaanse volk de commercial niet mag zien, laten wij ‘m natuurlijk wel zien:

De tijd is nog niet rijp…

Tja, een megabraaf en inhoudelijk sterk en ontroerend filmpje, zeg nou zelf. Bovendien zitten er beroemde ex-politici in de adviesraad van het betreffende cannabisbedrijf Acreage Holdings, waaronder de voormalige Republikeinse (!) speaker van het Huis van Afgevaardigden John Boehner. Volgens de woordvoerder van Acreage heeft zendgemachtigde CBS tegen het mediwietbedrijf verteld dat ze ‘op dit moment geen advertenties voor medicinale cannabis accepteren’.

De voorlichter van CBS stelt tegenover dagblad USA Today dan weer dat wietgerelateerde reclames niet voldoen aan de standaard van de omroep.

Werk aan de winkel

Tja, zolang een in geen enkel opzicht provocerend of sensationeel filmpje waarin een epilepsie patiënt, een opioïden verslaafde en een verminkte oorlogsveteraan aantonen dat cannabis hun leven heeft verbeterd (zo niet gered) wordt geweigerd , is er nog wel wat werk aan de winkel…

[openingsbeeld:  Talaj/Shutterstock]
(advertentie)