(advertentie)
(advertentie)
(advertenties)

Drie hoeraatjes voor de millennials, alle mensen die geboren zijn tussen 1981 en 1996. Zij trekken niet alleen de legale cannabiskar doordat ze bovengemiddeld vaak werken in de Noord-Amerikaanse wietindustrie, het is ook de groep waarbinnen de meeste dagelijkse cannabisconsumenten voorkomen. Vier op de tien millennials gebruikt zelfs meerder malen per dag cannabis, zo blijkt uit actueel onderzoek van The New Frontier.

Millennial heeft niks meer met war on drugs-ideeën over wiet

Onder de titel ‘How Millennials Have Come of Age With Cannabis‘ maakte onderzoeksbureau The New Frontier onlangs de resultaten bekend van de studie onder de millennials – mannen en vrouwen die nu tussen de eind twintig en midden-veertig jaar oud zijn.

Het blijkt glashelder dat de vooroordelen en stigma’s die soms nog rondzingen over wiet bij deze generatie nauwelijks nog een rol spelen. In de VS zijn het dan ook met name millennials geweest die zich sterk maken voor hervormingen van de drugswetten en dat heeft sinds 2012 de nodige klinkende resultaten opgeleverd ook. Inmiddels hebben 18 staten recreatief cannabisgebruik (adult-use) gelegaliseerd en mediwiet is al in 37 van de 50 staten genormaliseerd.

Geen enkele generatie blowt meer dan de millennials

Daarnaast zorgen de open-minded millennials er voor dat de sociale perceptie over wiet is veranderd in de maatschappij en dragen ze stevig bij aan de evolutie van de cananbisindustrie, aldus het rapport.

Millennial consumenten domineren grotendeels de Amerikaanse cannabisindustrie, net als dat ze trouwens de meeste andere consumentengoederen-sectoren domineren. Geen wonder dat de marketeers deze belangrijke demografische groep – alleen al in de VS zijn er ongeveer 72 miljoen millennials – centraal hebben staan in hun groeiplannen.

Van alle cannabis consumenten vormen de millennials dan ook de grootste groep (38%), gevolgd door Gen X (29%), de vermaledijde babyboomers (19%) en Gen Z (13%).

LEES OOKGeneratie Z verkiest wiet boven alcohol en tabak (en ruimschoots ook)

Volgens New Frontier Data-CEO Gary Allen zijn de millennials ‘actieve participanten’ in de cannabisindustrie, omdat deze generatie getuige is geweest van ‘snelle veranderingen in cannabisgerelateerd beleid en sociale attitudes’.  Deze groep jonge volwassenen zag cannabis genormaliseerd worden en de negatieve vooroordelen erover als sneeuw voor de zon verdwijnen. Nu spelen ze een actieve rol in de legale cannabisindustrie; als ‘champions of change’ en als participanten.

In deze graphic van New Frontier zie je waar millennials op letten wanneer ze cannabis kopen…

4 op de 10 millennials consumeert dagelijks meerdere keren cannabis

Het actuele onderzoek van New Frontier Data is uitgevoerd om een beter inzicht te krijgen in het ‘unieke gedrag en houding die millennials vertonen ten aanzien van cannabis’. De belangrijkste conclusie is dat liefst 39 procent van deze generatie meerdere keren per dag wiet consumeert.

Met name de dertigers doen een stevige duit in het zakje hierbij. Uit data van 2017 tot 2020 blijkt dat het cannabisgebruik in de leeftijdsgroep 30-34 jaar met 36% toenam in die jaren. Bij de millennials subgroep 35-39 jaar bedroeg de stijging zelfs een schitterende 51%!

Van de totale consumptie blijkt zo’n 62% primair voor recreatief gebruik. De millennials geven ‘ontspanning’ aan als een van de belangrijkste reden voor recreatief gebruik. Andere redenen die daarna komen, zijn stressverlichting en de behandeling van angsten/nervositeit.

Toppen blijven onverminderd populair

Uiteraard is er ook gevraagd welke cannabisproducten de voorkeur genieten onder de millennials. Wiettoppen blijven populair, alhoewel 63% aangeeft dat ze zowel toppen als non-flower products gebruiken. Slechts 14% van de respondenten zegt dat ze uitsluitend andere vormen van cannabis prefereren.

Van de vrouwelijke millennials wil 20%) absoluut geen wiet roken, bij de mannelijke millennials is dat maar 9%. De goeie ouwe joint is ook bij millennials nog de populairste consumptiemethode (24%), gevolgd door edibles (15%), weed (12%), vapes (9%) en tot slot bongs (6%).

Uit het New Frontier-onderzoek blijkt dat millennials de voorkeur geven aan fysieke winkels (dispensaries dus) om hun cannabis te kopen: 35% gaat er voor op pad. Nog altijd een kwart (26%) van deze generatie komt aan wiet via familie en vrienden, 1 op de 5 millennials shopt nog altijd bij hun persoonlijke dealer (illegaal dus) en 13% maakt gebruik van online bezorgdiensten. Ongeveer de helft van alle mensen besteedt per aankoop een bedrag van 50 tot 200 dollar.

Wat doet de millennial als hij stoned is?

Goed, de millennials lusten er dus wel pap van, maar wat doen ze graag als ze hun cannabis op hebben? Ook dat is onderzocht en dan blijkt deze generatie niet te verschillen van alle andere generaties: naar muziek luisteren en thuis films/tv kijken zijn de populairste ‘activiteiten’.

Gewoon je job doen wordt door millennials ook vaak genoemd als bezigheid, wat natuurlijk niet heel vreemd is aangezien ze veelal fulltime werken en dus graag meerdere keren per dag wiet verorberen. Daarnaast noemen de millennials zaken als: lezen (20%), met vrienden samenzijn (38%), schoonmaken en algemene klusjes doen (35%), videogames spelen (41%) en… eten (43%)!

Nog wat aardige conclusies over deze aardige generatie, tot slot:

  • Slaapmiddelen worden tegenwoordig door 77% van de millennials vervangen door cannabis
  • 15% van de millennials weet wat CBD is en dat is meer dan welke andere generatie dan ook
  • 66% van de millennials zegt dat de strain (wietsoort) een van de meest belangrijke overwegingen is wanneer ze cannabis kopen
[openingsbeeld: dmitriylo/Shutterstock]
(advertenties)