(advertentie)
(advertentie)
(advertenties)

Voorlopig is het nog toekomstmuziek, maar zodra de Amerikaanse federale regering het verbod op cannabis opheft – en daar wordt hard aan gewerkt in het Congres – wil taxigigant Uber een bezorgdienst voor cannabis lanceren. Dat verklaarde de hoogste baas van het bedrijf Dara Khosrowshahi maandag in een interview op televisie.

Uber wacht slechts nog op federale legalisering cannabis

Behalve een taxi of een maaltijd bij de mensen thuis te bezorgen, wil Uber (omzet vorig jaar 11,1 miljard dollar) dus ook best je wiet, concentraat, hasj, edible, joints of vapecartridge afleveren aan je voordeur. Uber CEO Dara Khosrowshahi zegt dat zijn bedrijf ‘absoluut’ overweegt om in de cannabis delivery business te stappen op het moment dat wiet federaal gelegaliseerd is.

Hij deed zijn uitspraken maandag in het programma ‘Tech Check‘ op de grote Amerikaanse zender CNBC:

‘When the road is clear for cannabis, when federal laws come into play, we’re absolutely going to take a look at it’ – Uber CEO Khosrowshahi

Naast alcohol ook cannabis aan huis bezorgen

De vraag van de CNBC-interviewer kwam niet zomaar uit de lucht vallen overigens. Uber heeft recent namelijk voor het lieve sommetje van $1,1 miljard Drizly overgenomen, een online bezorgdienst van… alcohol. En Drizly heeft in mei vorig jaar ook een zusje gelanceerd: on-demand cannabis e-commerce company Lantern. Dit zit niet – nog niet althans, vanwege de federale wetgeving waarin wiet verboden is – in de overname.

Maar het is wel duidelijk dat Uber commercieel brood zit in cannabis. CEO Khosrowshahi: ‘Waar het bij Drizly allemaal om draait is wat wij onze “fast and frequent strategy” noemen. Daarmee bedoelt de Uber-baas ‘bezorgdiensten waarvan een groot deel van de consumenten wil dat ze snel en vaak naar hun huis komen’.  Voeding, drogisterij en alcohol zijn daarbij ‘vanzelfsprekend onderdeel van deze categorie’, aldus de topman.

Zowel de Senaat als het Huis van Afgevaardigden (samen het Amerikaanse federale Congres) werkt momenteel aan wetgeving om wiet uit het strafrecht te halen. Optimisten geloven zelfs dat een federale legalisering van cannabis nog in 2021 tot de mogelijkheden behoort.

‘Cannabis delivered’ staat er onderaan op deze enorme reclame van wietbezorgdienst Eaze in Portland… een zeer lucratief businessmodel waar Uber graag bij aanhaakt zodra cannabis ook landelijk gelegaliseerd is! [foto: Tada Images/Shutterstock]

Vapecrisis geeft o.a. Uber extra kansen op cannabis thuisbezorgmarkt

Er speelt ook nog iets typisch Amerikaans mee bij de Uber-plannen met wietbezorging. Naar aanleiding van een door president Donald Trump ondertekende ‘federal omnibus spending bill’ besloten grote postbedrijven zoals UPS, FedEx en de U.S. Postal Service vorig jaar om te stoppen met het versturen van vaporizer producten (ongeacht of die nu nicotine of iets anders zoals hasjolie bevatten). Dit alles als gevolg van tientallen doden door illegale cartridges voor verdampers, niet zelden ook gevuld met cannabis concentraten.

Dat besluit zou echter de vraag bij andere online bezorgdiensten kunnen aanwakkeren.

Gedurende de coronapandemie maakten sommige staten bovendien noodregels die de bezorging van cannabis aan huis toestaan. Maar ook in de eind maart aangenomen legaliseringswet in de staat New York staat dat thuisbezorging is toegestaan en wordt het zelfs aangeprezen als een kans voor meer ondernemers om in de cannabisindustrie actief te worden.

Pandemie toont aan dat wiet laten bezorgen een goudmijntje is

We weten inmiddels door de lockdowns ook dat het vooral de internetbedrijven zijn die volop profiteren van de pandemie, denk hier in eigen land aan Bol, Amazon, CoolBlue, Zalando et cetera en de online supermarkten. Geen wonder dat Uber, ook een internetplatform tenslotte, belangstelling heeft voor wiet.

De potentie ervan wordt in de VS gestaafd door harde cijfers uit staten die cannabis hebben gelegaliseerd (16 staten hebben al legale recreatieve wiet, 35 staten ook legale mediwiet). Neem een van de grootste online bezorgers van cannabis in o.a. Californië: Eaze.

In de 30 dagen nadat in de VS officieel de pandemie werd uitgeroepen (13 maart 2020) steeg het aantal nieuwe klanten bij wat ze ook wel de ‘wiet-Uber’ noemen haha, met liefst zestig procent. In dezelfde maand steeg het aantal ‘eerste bestellingen’ met 44% en gemiddeld was elke bestelling bij Eaze ook nog eens 15% groter en 13% waardevoller. April 2020 brak vervolgens opnieuw alle verkooprecords…

Nee, ga er maar gerust vanuit dat het niet meer lang duurt voor we die Uber-taxi ook een lekkere vette top Silver Haze kunnen laten meenemen 😉

[openingsbeeld: Nadia Snopek/Shutterstock]
(advertenties)