(advertentie)
(advertentie)
(advertentie)

In het eerste volle jaar dat recreatieve wiet legaal was in Canada daalde de hoeveelheid bier die verkocht is met drie procent. Daarvoor bedroeg de daling jarenlang slechts 0,3%. Het lijkt er volgens deskundigen sterk op dat met name jongere consumenten de joint prefereren boven de pint. Iets wat eerder ook al in Amerikaanse staten die cannabis legaliseerden is vastgesteld.

Meer wiet, minder bier

‘Smoke more, drink less’. Onder die kop vat persbureau BNN Bloomberg de cijfers over de alcoholconsumptie in 2019 in Canada samen. Uit data van (jawel) Beer Canada blijkt namelijk dat het biervolume met 3% daalde tijdens het eerste jaar van de volledige legalisering van wiet in Canada. Die begon zoals jullie wellicht weten op 17 oktober 2018, een dag die voor eeuwig in de cannabis annalen zal blijven staan.

“Dit is veel erger dan de trends die we zagen tussen 2014 en 2018”, concludeert analist Vivien Azer van de internationale investeringsbank Cowen and Co. “Toen daalde het biervolume namelijk met gemiddeld 0,3 procent.”

Overigens is er wel verschil te zien tussen bier dat in Canada zelf wordt gebrouwen (min 3,9%) en geïmporteerd bier (plus 1,4%). Cannabis consumenten lijken een voorkeur te hebben voor ‘mainstream bier’ omdat zij volgens Azer een ‘betere roes voor je geld najagen’.

Bierbrouwer vreest concurrentie cannabis

Over de exacte invloed van de legalisering van wiet op de alcohol consumptie wordt flink gediscussieerd. Maar onderzoek onder blowers laat zien dat zij geneigd zijn minder te drinken als ze high of stoned zijn.

LEES OOK:  Rapport: legale wiet kost bierindustrie 7% omzet

In één oogopslag zie je hier waarom consumenten – als ze de keuze hebben – de voorkeur geven aan wiet boven bier. Alles waar alcohol slecht voor is, daar is cannabis goed voor! [illustratie: Wut.ti.kit/Shutterstock]

Het is dan ook geen wonder dat de grote bierbrouwers al enige tijd – zich bewust van het concurrentiegevaar van wiet en opgejaagd door dalende verkoopcijfers – bezig zijn om zich in te kopen in de legale cannabusiness. Zo trok het Amerikaanse Constellation Brands Inc. even 4 miljard dollar uit de kas voor een (minderheids)aandeel in de Canadese wietteler Canopy Growth Corp.

Een andere drankgigant, Anheuser-Busch InBev sloot een (ahum) joint venture met wietkweker Tilray Inc. en bierfirma Molson Coors Brewing Co. werkt samen met cannabisproducent Hexo Corp.

De toekomst niet goudgeel maar groen

Bij de cijfers over wiet en bierconsumptie moet je wel bedenken dat de piepjonge Canadese cannabismarkt nog relatief klein is. Volgens de laatste beschikbare maandcijfers zou er op jaarbasis voor zo’n 1,5 miljard dollar aan wiet worden verkocht. Dat is nog weinig vergeleken met de 9,2 miljard dollar aan bier en 23 miljard aan alcohol die de Canadezen kopen.

LEES OOK:  Jongeren verkiezen wiet boven sigaretten en alcohol

Analist Vivien Azer verwacht echter dat de recente legalisering (afgelopen maand) van nieuwe cannabisproducten zoals vapes, edibles en wietdrankjes in Canada de trend van dalende biervolumes alleen nog maar zal versterken. En daarom geeft deze managing director van de gerenommeerde, internationale investeringsbank Cowen nu de voorkeur aan cannabis boven bier als investering…

[openingsfoto: paparazzza/Shutterstock]
(advertentie)