- World Soil Day: onze beste kweekartikelen over aarde
- Video: introductie in kweekmediums | aarde, kokos en hydrologische bodems
- Wat zeggen de experts over zes jaar legale wiet in Canada?
- Bubba Diesel van dichtbij & gezonde stekken en zaailingen
- CannaTommy vindt opnieuw schimmel in zijn Bedrocan wiet
- Aftellen naar hét cannabis congres van 2024, op een iconische plek
Unilever stapt via Canada in CBD-markt (én legale cannabis)
Niet alleen de medicinale en recreatieve cannabismarkt is tegenwoordig een miljardenbusiness, ook de CBD-branche gaat volgens vriend en vijand gouden tijden tegemoet. Dat is ook de Nederlands-Britse levensmiddelengigant Unilever niet ontgaan. De multinational tekende onlangs een samenwerkingsdeal met het Canadese bedrijf Neptune Welness, om geld te gaan verdienen aan (vooralsnog) CBD op de Noord-Amerikaanse consumentenmarkt. Maar de nieuwe partner zit ook ‘in de wiet’…
Strategische samenwerking (lees; geld verdienen)
De website Hemp Industry Daily berichtte onlangs over de deal, die natuurlijk de aandacht vooral trekt vanwege de betrokkenheid van Unilever. Deze Nederlands-Britse multinational is één van de grootste spelers op aarde in levensmiddelen en andere consumentengoederen. Om je een ideetje te geven: vorig jaar zette het bedrijf voor 52 miljard euro om!
Maar er kan altijd nog meer geld verdiend worden – sterker nog; dat is de bedoeling van beursgenoteerde bedrijven over het algemeen – en dus gaat de gigant nu een partnerschap aan met het eveneens beursgenoteerde Neptune Welness uit Canada. Om precies te zijn wordt Unilever de ‘import and stocking distributor and logistics partner’ (strategische distributiepartner) van de Canadezen.
Groen geld is niet langer vies…
Nu tekent Unilever waarschijnlijk wel wekelijks zo’n deal, maar wat deze bijzonder maakt is dat Neptune Welness in ‘onze wereld’ actief is. Het bedrijf in Laval in de provincie Quebec is namelijk gespecialiseerd in extracties en de productie van gezondheid- en wellnessproducten in het… CBD-schap! En niet alleen in die hoek van het cannabisveld, maar daarover straks wat meer.
Dankzij het partnerschap liggen de Neptune producten straks in veel meer supermarkten en warenhuizen in de Verenigde Staten en Canada. Voor Unilever is de insteek zoals gezegd financieel: groei bewerkstelligen in de hygiëne sector. Het is zelfs al bekend (gemaakt) om hoeveel geld het naar verwachting gaat – vinden de aandeelhouders leuk namelijk. In een verklaring stelt Neptune dat de nieuwe samenwerking in de komende 18 maanden tussen de 65 en 137 miljoen dollar (55 en 116,5 miljoen euro) moet gaan opleveren.
Unilever in de cannabis, wie had dat gedacht?
De eerste zendingen met CBD-producten wordt al eind oktober verwacht, aldus Neptune. Er zou geen sprake zijn van een verplicht jaarlijks minimum aantal verkochte producten. Volgens CEO Michael Cammarata past de samenwerking met Unilever in een schaalvergrotings-trend onder consumer packaged goods companies. Zo werken de Canadezen bijvoorbeeld ook al samen met retailers als Costo en The Home Depot.
“Wij geloven dat deze high-profile partners Neptune helpen om onze distributie relaties uit te breiden en ons helpen met onze doelstelling om onze eigen merkproducten naar de markt te brengen”, stelt de Canadees. Neputne zweert bij plantaardige en duurzame producten.
Maar ons viel nog wat op aan Neptune Welness, namelijk dat het bedrijf ook in de cannabisindustrie actief is. En dus Unilever vanaf nu ook eigenlijk 😉 Kijk maar: