(advertentie)
(advertentie)
(advertentie)

Afgelopen week stemde de Senaat van de Amerikaanse staat Minnesota in met de legalisering van recreatieve cannabis, waarmee het de 23e staat wordt met legale funwiet. In Canada is recreatieve wiet al bijna 5 jaar in heel het land legaal. Welnu, wat zijn de trends in cannabisconsumptie daarginds, of met andere woorden: wat staat ons in Europa wellicht te wachten op wiet-gebied?

Wiet bijna net zo sociaal aanvaard als alcohol

Ongeveer 55 miljoen mensen gebruiken minstens één keer per jaar wiet in de VS en Canada. En meer dan twee derde vindt dat cannabis legaal moet zijn en accepteert het (inmiddels) volledig.

Van 21 (in Canada zelfs 18) tot 100 jaar is het gebruik van cannabis bijna net zo sociaal aanvaardbaar als drinken en veel populairder dan het roken van sigaretten… en nu doen meer mensen het openlijk dan ooit.

De dagen van opsluiting in de kelder of stiekem buiten in een hoekje van de tuin zijn aan het afnemen nu mensen aan de cannabis gaan tijdens wandelingen, familiebijeenkomsten en openbare activiteiten.

BDSA, een toonaangevend databedrijf in de cannabisindustrie, deelde onlangs wat inzichten in wat nu de trends zijn onder de moderne cannabisconsumenten. En aangezien Europa enigszins achter Noord-Amerika aan hobbelt voor wat betreft de legalisering van cannabis, krijgen wij hiermee wellicht een blik in de hopelijk nabije toekomst…

De toppen staan (voorlopig) nog steeds bovenaan

Cannabisbloemen, of liever wiettoppen waren ooit – naast hasj en misschien sporadisch een plakje spacecake – dé manier waarop cannabis werd geconsumeerd. Inmiddels is dat natuurlijk al lang niet meer zo en is het productaanbod in de legale coffeeshops in de VS en Canada overweldigend.

Volgens de BDSA bestaat ruwweg 39 procent van alle legale cannabisaankopen echter nog altijd uit toppen. Dit vertegenwoordigt meer dan $8,2 miljard aan omzet per jaar. Het getal is zelfs meer dan $10 miljard als je de zwarte markt erbij optelt.

Wiet in haar meest natuurlijke vorm kun je op verschillende manieren consumeren: joints, bongs, bowls, pijpjes, one-hitters enz. Cannabis liefhebbers houden ervan en het geeft een persoonlijke pre-journey ervaring als je het precies zo bewerkt als je wilt. Je eigen micro-productiebedrijf aan huis. Toppen zijn meestal de keuze voor ervaren gebruikers die het extra werk en de geur niet erg vinden. Aldus BDSA dan, hè…

Hoewel de keuzemogelijkheden groter dan ooit zijn, staan de good old wiet toppen nog steeds aan de … eh, top! [foto: Big Blink Creative/Shutterstock]

Vapen wint terrein en wordt veel meer geaccepteerd door het publiek

Vapen (vaporizen, verdampen) blijft terrein winnen. Niet alleen qua verkoop, maar ook qua publieke acceptatie. Ondanks enkele incidenten – met name met illegale vape-cartridges overigens, niet zozeer met legale cannabisproducten – wordt vapen steeds populairder. Met meer dan 26% van de legale markt, vertegenwoordigen vaporizers meer dan 5,4 miljard dollar omzet.

De reden voor de opmars? Nieuwe consumenten houden ervan en vinden het gemakkelijk te gebruiken, discreet, de mogelijkheid om de dosering te controleren is groot en een vaporizer is over het algemeen zeer mobiel.

Een andere belangrijke reden is dat het de meeste typische wietgeur om je heen wegneemt – waardoor je op openbare plaatsen zoals restaurants, officiële evenementen en bruiloften kunt verschijnen zonder de aandacht op jezelf als “blower” te vestigen.

Sigarettenfabrikanten hebben natuurlijk ook opgelet en de technologie voor alle vape-ontwikkelingen omvat manieren om zowel wiet als CBD te consumeren. Mooie gezamenlijke technologie, zou je daarom kunnen zeggen.

Edibles/Dranken

Cannabisdranken zijn populair in Noord-Amerika (vooral ook omdat ze er daar gerust THC in mogen doen natuurlijk), samen met gummies, snoepjes en de nodige andere baksels.

Maar ze komen op de derde plaats in het trendoverzicht, met 13% van de markt en bijna 3 miljard dollar aan legale verkoop per jaar. Daar zitten dan weer niet de speciale brownies van je broer bij…

Voorgedraaide joints, olie en anderen

Met een retro vibe van een joint opsteken en een lange trek nemen, nemen in de dispensaries gekochte pre-rolls 11% van de markt in. Jaarlijks zijn de voorgedraaide joints goed voor meer dan 2 miljard dollar aan legale verkoop.

Oliën, zetpillen en andere manieren vullen de resterende omzet. En met de groeiende acceptatie, vooral onder jongeren onder de 25 die cannabis verkiezen boven alcohol, zal het gebruik en de verschillende manieren van consumeren van cannabis alleen maar toenemen…. Hetgeen wij vanzelfsprekend als uitstekend en positief beschouwen!

En hoe doen wij het hier dan nu?

Benieuwd in hoeverre wij afwijken van Noord-Amerika? Dit zijn de laatst beschikbare cijfers over de manier waarop Nederlanders cannabis consumeren. Ze zijn afkomstig van de Nationale Drugmonitor van het Trimbos-instituut.

[openingsbeeld: Veronika Chkoidze/Shutterstock]
(advertentie)