(advertentie)
(advertentie)
(advertentie)

Het is al tijden een heet hangijzer: cannabis in het verkeer. In Nederland en in de meeste buitenlanden worden verkeersdeelnemers daarop gecontroleerd met een blaastest (die je adem checkt op THC) en eventueel daaropvolgend nog een bloedproef op het politiebureau. Als die tests positief uitslaan kun je zomaar tijdelijk je rijbewijs kwijtraken. Maar, nu blijkt uit een wetenschappelijke studie dat de gemeten THC-gehaltes tijdens een adem- of bloedtest weinig tot niks zeggen over de mate waarin de betrapte bestuurder daadwerkelijk onder de invloed van cannabis is!

Positieve THC-test in het verkeer

Met name voor regelmatige medicinale cannabisgebruikers, maar eigenlijk ook voor alle recreatieve blowers, is het dus oppassen geblazen als je in het verkeer gecontroleerd wordt. Ook al merk je zelf niets meer van de geconsumeerde wiet, bij een speeksel/adem/bloed-test kunnen de metertjes zomaar in je nadeel uitslaan en zijn de gevolgen soms niet te overzien.

Toch valt er veel aan te merken op de wijze waarop de autoriteiten verkeersdeelnemers controleren op THC, het psychoactieve bestanddeel in cannabis. Simpel gezegd deugen hun methodes gewoon niet, er valt helemaal niet uit te concluderen wat er nu geconcludeerd wordt als een test positief uitvalt.

Dat blijkt eens te meer uit de studie ‘Indeterminacy of cannabis impairment and ∆9-tetrahydrocannabinol (∆9-THC) levels in blood and breath‘ die op 22 mei is gepubliceerd in het vakblad Scientific Reports.

THC in bloed en adem zegt weinig over ‘rijden onder invloed’

Het onderzoek levert meer bewijs voor de stelling dat het THC-niveau dat gedetecteerd wordt in bloed of adem van cannabis consumenten géén betrouwbare indicator is van de mate van beïnvloeding. Daarnaast tonen deze wetenschappers ook aan dat het THC-gehalte in bloed en adem geen betrouwbaar bewijs kan leveren voor hoe recent de persoon cannabis heeft gebruikt.

De Amerikaanse onderzoekers stellen vooraf dat ‘het vinden van een objectieve meting van recent cannabisgebruik dat correleert met beïnvloeding een bewezen ongrijpbaar doel is’. En dat maakt het dus vreemd dat er in de wet een heel precies THC-gehalte staat vermeld – net als bij alcohol – waarboven je dus ‘in overtreding’ bent. In Nederland bedraagt dit 3,0 milligram THC per liter bloed.

Mate van beïnvloeding verschilt van persoon tot persoon

Critici van deze strikte grenzen aan THC-concentraties in bloed of adem of speeksel, hebben al vaker beweerd dat zulke limieten weinig zeggen over de mate van beïnvloeding of bedwelming. Die kan immers behoorlijk breed verschillen van persoon tot persoon ondanks dat er hetzelfde THC-gehalte wordt gemeten. Dat heeft met meerdere zaken te maken, denk aan lichaamsgewicht, geslacht en vooral ook je persoonlijke tolerantie die je hebt opgebouwd als regelmatige cannabis consument.

LEES OOKTolerantie voor wiet, hoe komt het? En hoe kom je er vanaf?

‘Deze bevindingen leveren meer bewijs dat losstaande metingen van specifieke delta-9-THC bloedconcentraties niet overeenstemmen met beïnvloeding, en dat het toepassen van strikte grenzen voor delta-9-THC op dit moment niet wetenschappelijk is te verantwoorden’, schrijven de onderzoekers.

Een positieve THC-test in het verkeer zegt maar weinig over de mate waarin de bestuurder stoned/high is, noch over het tijdstip wanneer hij voor het laatst cannabis heeft gebruikt… [foto: AliaksaB/Shutterstock]

Regelmatige blower heeft altijd een (te) hoog THC-gehalte

Voor hun studie rekruteerden de researchers een groep testpersonen, waarvan de meeste dagelijks cannabis gebruiken. De wetenschappers stelden de THC-gehaltes in hun bloed en adem vast voor en na het inhaleren van cannabis (blowen/vapen).

Voordat de proefkonijnen hun wiet gingen inhaleren, hadden de meeste mensen al een residu THC-gehalte van 5 ng/ml of hoger – een niveau dat in de VS vaak al boven de legale limiet ligt. Die 5ng/ml staan gelijk aan 5 milligram per liter bloed, dus ook in Nederland zouden deze consumenten – zonder dat ze recent wiet gebruikt hebben – al de sjaak zijn bij een politiecontrole!

De onderzoekers melden ook dat ‘zulke THC-percentages gedetecteerd werden ondanks dat er van beïnvloeding geen sprake is’. Nadat de deelnemers hun cannabis hadden geïnhaleerd, stelden de onderzoekers een ’tegenovergestelde relatie tussen THC-bloedwaarden en beïnvloeding van de prestatie’ vast.

Vals-positieve testuitslag dagen nadat je wiet hebt gerookt

‘Onze bevindingen zijn in overeenstemming met andere die hebben aangetoond dat THC in de adem gedetecteerd kan worden tot enkele dagen na het laatste gebruik’, aldus de Amerikaanse onderzoekers. ‘Omdat de leidende technologieën die voor cannabis-ademtests worden gebruikt uitsluitend vertrouwen op de detectie van delta-9-THC, kan dit in potentie resulteren in vals positieve testresultaten dankzij de aanwezigheid van THC in adem buiten het beïnvloedingsraamwerk.’

Met andere woorden: het is maar de vraag of je wel stoned/high bent als je door de politie wordt ‘betrapt’ op het rijden onder invloed van cannabis.

Eerder onderzoek bevestigt rammelende THC-tests in verkeer

Dit nieuwe onderzoek staat zoals gezegd ook beslist niet alleen. Vorig jaar nog analyseerde de universiteit van Sydney alle beschikbare studies ten aanzien van rijprestaties en THC-gehaltes in bloed en speeksel. ‘Hogere THC-bloedconcentraties werden slechts zwakjes geassocieerd met toegenomen beïnvloeding bij onregelmatige cannabisgebruikers, terwijl er helemaal geen significante relatie werd gevonden bij regelmatige cannabisgebruikers’, concludeerde Dr. Danielle McCartney van het Lambert Initiative for Cannabinoid Therapeutics aan genoemde universiteit.

Kortom, opzouten met die speeksel-, adem- en bloedtest om te bepalen of iemand onder invloed van cannabis de verkeerswet overtreedt!

LEES OOKStudie • Speeksel en bloed slechte indicatoren voor THC-beïnvloeding

[openingsbeeld: Flat vectors/Shutterstock]
(advertentie)