(advertentie)
(advertentie)
(advertenties)

Grote commerciële merken houden niet heel erg van wiet. Zoveel wordt wel weer duidelijk door de zaak die muziekstreamer Spotify heeft aangespannen – en met succes helaas – tegen een Amerikaans softwarebedrijf dat haar merk ‘Potify’ had laten registreren. Niks daarvan, oordeelde het U.S. Patent and Trademark Office. Consumenten zouden er door in verwarring kunnen raken en wellicht denken dat Spotify iets met wiet van doen heeft. En voor ons bij CNNBS is dit akkefietje niets meer of minder dan een déjà-vu!

De wereld van het Grote Geld

Dat er ook maar één iemand op aarde rondhuppelt – die niet volkomen ontoerekeningsvatbaar is – die denkt dat muziekservice Spotify ineens in de cannabisbranche actief is, lijkt ons net zo waarschijnlijk als dat Rutte IV vandaag nog besluit dat legalisering van wiet een kabinetsprioriteit wordt. Onzin dus, maar helaas werkt het in de humorloze wereld van het grote geld niet zo.

Afgelopen week diende er daarom op verzoek van Spotify een zaak bij het U.S. Patent and Trademark Office (USTPO) naar aanleiding van het aanvragen van merkrechten door het bedrijf U.S. Software Inc. voor hun nieuwe cannabissoftwaregenaamd Potify. Met laatstgenoemde als grandioze verliezer.

Spotify vs. Potify

Spotify AB, zoals de bekende muziekstreaminsdienst officieel heet, had bij USTPO een zaak aangespannen tegen de twee merkregistraties die de ‘concurrent’ had ingediend voor cannabissoftware Potify. Niet dat Spotify direct als een valse pitbull in actie kwam, de aanvragen voor het merk Potify werden al in 2017 en 2018 ingediend!

U.S. Software wilde graag merkbescherming voor hun Potify – downloadbare software voor gebruik in zoeken, het maken van vergelijkingen, ranglijsten, reviews, referenties en aanbevelingen gerelateerd aan medical marijuana dispensaries en artsenkantoren. Daarbij zouden gebruikers ook interactie met elkaar kunnen hebben, op basis van lokatie bijvoorbeeld. Daarnaast wilde Potify ook een merkregistratie hebben voor kleding, informatie over medicinale cannabis, het creëeren van een online community voor mediwiet patiënten en een overzicht van (cannabis)gezondheidsdiensten.

Stomtoevallig was onze rechtbanktekenaar bij de zaak Spotify vs. Potify aanwezig; links op de prent staan onze cannabisvrienden… [beeld: vectorlab2D/Shutterstock]

Van de POT gerukt

Allemaal zaken die dus geen ene moer met muziek streamen te maken hebben, de core business van Spotify. Toch ging Spotify in beroep tegen de merkregistratie, met als voornaamste argument dat Potify verwarring zou veroorzaken bij consumenten en dat het merk Spotify erdoor zou ‘verwateren’.

Verder beweert de muziekdienst met droge ogen dat de term ‘pot’ in de spreektaal staat voor ‘cannabis’ (duh!), zodat consumenten het Potify-merk zullen associeren met promotie voor wietgebruik. En aldus Spotify: ‘Iedere associatie van cannabisgerelateerde goederen en diensten met het Spotify-merk is waarschijnlijk een aanslag op het Spotify-merk’.

Om zich daarna direct tegen te spreken, door er ook nog op te wijzen dat Spotify zelf reeds content heeft, zoals muziek en podcasts, die over cannabis gaan…

Het oordeel van USTPO

U.S. Software bracht hier tegenin dat hun product ‘niet primair bedoeld is voor individuele consumenten, maar meer voor verkoopsystemen, tele-medicijnen systemen’ en iets wat omschreven wordt als ‘enterprise resource planning systems’.

Ofwel, Potify is een back-end softwareplatform ontworpen voor legale cannabiswinkels om hun producten aan te prijzen en te verkopen. Daarnaast stelt het bedrijf dat Potify al in 2014 bestond, vóórdat Spotify beroemd werd en dat de naam een woordspeling betreft op Shopify en dus niét op het streamingplatform.

Het mocht niet baten. Het merkenbureau USTPO oordeelt dat zowel Spotify als Potify gebruikt worden voor softwareproducten met vergelijkbare functionaliteiten, dat ze vergelijkbaar zijn in vorm en geluid, dat hun commerciële impressies op elkaar lijken – zelfs als consumenten SPOT en POT een verschillende betekenis toekennen – en het daardoor ‘onvermijdbaar is dat POTIFY zorgt voor een minder onderscheidend SPOTIFY’.

De merkregistraties van U.S. Software voor Potify zijn daarom per direct gecanceld.

Déjà-vu voor CNNBS, voorheen RollingStoned

Promotieflyer voor deze website uit 2014 toen CNNBS nog RollingStoned heette…

Nou zijn wij uit de eerste hand bekend met dit soort quatsch, waarbij de kleintjes steevast in het stof bijten voor de grote jongens met de grote zakken geld. Er zal niemand zijn die denkt dat Spotify in de wiethandel zit, omdat er ergens een cannabisplatformpje bestaat met de naam Potify.

Net zoals er toch maar verdomd weinig mensen zullen rondlopen die denken dat The Rolling Stones zakelijk last zouden kunnen krijgen van een website in Nederland die alleen in het Nederlands uitsluitend over wiet schrijft onder de naam RollingStoned.

Maar hè: toen wij na 3,5 jaar keihard ploeteren eens ons merk RollingStoned wilden registreren bij het Benelux Merkenbureau, kregen we direct een keiharde dreigbrief op hoge poten van de advocaten van de muziekgroep The Rolling Stones. Torenhoge boetes – tot 30.000 euro per dag – werden ons voorgehouden bij weigering om onmiddellijk onze naam te veranderen.

Wij zouden de heren namelijk commercieel kwaad doen met onze Nederlandse teksten over cannabis. HAHAHA.

Maar niet heus, want we werden hierdoor wel gedwongen om onzer toffe naam op te offeren, zodat Keith, Mick en die andere old timers geen dollar minder zouden opscheppen door toedoen onze stukjes over wiet.

LEES OOKBREAKING NEWS – RollingStoned heet voortaan CNNBS!

[openingsbeeld: fukume/Shutterstock]
(advertenties)