(advertentie)
(advertentie)
(advertentie)

Het Britse onderzoeksbureau Prohibition Partners voorspelt in ‘The Global Cannabis Report’ dat Europa binnen vier jaar Noord-Amerika overvleugelt als grootste legale cannabismarkt. Sowieso blijft het voorlopig crescendo gaan met die globale wietbusiness. De omzet van legale cannabis op heel de aardbol bedraagt in 2024 naar schatting liefst 103,9 miljard dollar! Dat is mede te danken aan de zogeheten ‘next-generation cannabis products’ zoals edibles, topicals en concentraten.

Cannabis wordt overal steeds normaler

De cannabisindustrie wordt in snel tempo volwassen en daar horen dus ook steeds grote(re) bedragen bij. Want met de legaliseringsgolf die over de aarde raast wordt wiet – of wij dat nou leuk vinden of niet – ook steeds meer mainstream. Mede door het hele medicinale verhaal, waardoor grote aantallen mensen die voorheen zeker niet tot ‘de onzen’ behoorden óók cannabis gebruiken. Maar ja, probeer die vooruitgang maar eens tegen te houden potverdikkie…

Doen we dus ook mooi niet. In de nieuwste wereldwijde outlook voor de legale wiethandel, komen de analisten van Prohibition Partners tot dezelfde conclusie over het mainstream worden. We citeren even rechtsreeks uit ‘The Global Cannabis Report‘, dat afgelopen week is gepubliceerd:

‘In legal markets, next-generation cannabis products such as edibles, topicals and extracts are becoming mainstream, thanks in large part to celebrity-endorsement, which in turn normalises the wider cannabis market’

Medicinale en recreatieve cannabis

Tja, als zelfs brave mainstream artiesten als Jay-Z en vorige week nog Drake zich al aan wiet durven te verbinden, is de jarenlange strijd binnen de war on drugs voor erkenning inderdaad wel gestreden.

LEES OOK:  Yep, ook Drake komt nog met een eigen wietje

Volgens de laatste berekeningen zet de legale branche over 4 jaar dus 103,9 miljard dollar om (94,2 miljard euro). En wij – Europa – hebben tegen die tijd de grootste markt van allemaal, goed voor jaarlijks 39,1 miljard dollar. Al is het bij ons dan nog vooral de medicinale afdeling die voor het grootste stuk taart zorgt, met een aandeel van 57%.

‘Met de uitbreiding van de Europese legale recreatieve cannabismarkt na 2024 neemt het verschil met Noord-Amerika naar verwachting alleen nog maar toe’, stelt het rapport ook nog.

Tempo van verandering in wetgeving bepaalt marktomzet

Maar de revolutie kwam ooit goed op gang door de medicinale (her)ontdekking van wiet en mediwiet blijft voorlopig ook de grootste omzetmagneet. In 2024 is die sector namelijk goed voor 62,7 miljard dollar, tegenover 41,2 miljard dollar voor de wereldwijde recreatieve wietmarkt. Komt omdat medicinale cannabiswetgeving in een veel sneller tempo wordt doorgevoerd. ‘Maar als de markt volwassen wordt na 2024, neemt het aandeel van recreatieve cannabis toe’, zo voorspelt het 102 pagina’s dikke rapport.

Voorlopig blijven ze ons in Noord-Amerika wel nog voor als we alleen naar de recreatieve kant kijken, zij het nipt: $17,7 miljard tegenover $16,8 miljard in 2024. Dát ze ons voorblijven ligt uitsluitend aan het feit dat ze aan de andere kant van de oceaan sneller opschieten met wetgeving die funwiet legaliseert.

Sterker nog, Prohibition Partners gaat er al vanuit dat de héél de Noord-Amerikaanse regio in 2024 recreatieve wiet heeft gelegaliseerd, ‘tegenover slechts een minderheid van de Europese landen’…

Onafhankelijke start-ups nemen het voortouw

Ook voor wat de investeringen in onze branche betreft, veranderen er wat zaken. ‘The early-stage investment community has shifted its focus away from up-stream, plant-touching producers towards cannabis infrastructure as the international market develops, focusing on ancillary sectors, technological innovations, regulatory aids and the intersection of biopharma and cannabis’, voorziet de analisten bij Prohibition Partners.

Men spreekt zelfs van ‘een explosie’ in de aanverwante sectoren die de cannabis infrastructuur – terwijl die volwassen wordt – ondersteunen. Denk aan het testen van producten, verzekeringen, risicomanagement en marketing die verkoop- en consumentengewoontes volgt.

Daarbij spelen grote consumentengoederen-bedrijven nog geen grote rol, al nemen ze ‘voorzichtige stappen door middel van overnames’. Maar het zijn toch vooral onafhankelijke start-ups die het veld qua consumentenproducten aanvoeren, stelt het rapport. En dat komt omdat zij wel durven ondanks ‘de mistige legale status op globaal niveau’. Lef dat de grote internationals niet hebben, nog niet tenminste…

[openingsfoto: ElRoi/Shutterstock]
(advertenties)