(advertentie)
(advertentie)
(advertentie)

Corona of geen corona, drank blijft altijd rijkelijk vloeien. En dan hebben we het in dit geval niet over witbier en rosé op het 1,5 meter terras, maar over vloeibare cannabis. Zowel met CBD als met THC erin (dat laatste trouwens weer niet in Nederland, want verboden). Hoe dan ook, de zon schijnt voor wietdrankjes, want een rapport van Prohibition Partners stelt dat er dit jaar wereldwijd al voor bijna 2 miljard dollar wordt omgezet!

16% van mensen wil komend jaar een wietdrankje proberen

In het nieuwst rapport van het Britse onderzoeksbureau Prohibition Partners zien we dat ‘alle segmenten van de drankindustrie nu cannabis-infused drankjes omarmen’. Dat doen de bierbrouwers en consorten natuurlijk niet uit liefde voor de plant of zo; uit onderzoek blijkt namelijk dat 16 procent van de mensen die nog nooit een wietdrankje heeft gedronken zegt dat ze dit wel van plan zijn binnen 12 maanden.

Geen wonder dus dat de Britse researchers voorspellen dat de wereldwijde cannabis-drankenmarkt eind 2020 goed is voor 1,82 miljard dollar! En dat ondanks de coronacrisis en de economsiche shit die daaruit voortvloeit.

Volgens dit rapport moet je je geld inzetten op cannabisdrankjes als ’the next big thing’

Corona is goed voor wietdrankjes

Managing director Stephen Murphy van Prohibition Partners: “Wanneer ze met een economische crisis worden geconfronteerd zijn consumenten meer geneigd om minder dure luxe-goederen te kopen. De onderliggende aanname is dat consumenten luxe spullen blijven kopen ook al is er een crisis, maar dat deze dingen meer prijsbewuste luxe betreffen. Drankjes met cannabis-extract erin zijn een perfect voorbeeld hiervan. Wij hebben vastgesteld dat cannabisproducten naar verwachting profiteren van deze periode van zelfisolatie.”

Zoals we weten – al dan niet uit eigen ervaring – hamsteren consumenten cannabisproducten om zich ervan te verzekeren dat hun voorraden voor lange tijd zijn veiliggesteld. In regionen waar wiet legaal is zullen drankjes onderdeel worden van de ‘home entertainment line-up’. Mensen kijken nu immers meer televisie en geven meer uit aan ‘kleine extra’s voor hun thuisamusement’.

Volgens Prohibition Partners hebben de huidige stressfactoren van 2020 al bewezen dat ze een boost geven aan de wiethandel. ‘Ondanks de huidige onvermijdelijke economische terugval zal cannabis een indrukwekkende groei noteren, omdat consumenten zoeken naar producten die hen helpen ontspannen en ontstressen. En als het meest populaire formaat zullen drankjes waarschijnlijk de grootste profiteur zijn.’

‘Wiet zorgt voor drankrevolutie’

Daar komt bij dat de vraag van consumenten robuust is. Het rapport stelt dat 1 op de 4 cannabis liefhebbers graag ‘cannabis-infused drinks’ wil proberen, en dat 28% van de mensen die er al eentje achter de kiezen hebben aangeeft dat in de komende drie maanden nog eens (of vaker) te willen doen.

Eén van de vele wietdrankjes die er inmiddels op de met name Noord-Amerikaanse markt te koop zijn…

“We staan op de drempel van een drankrevolutie”, zegt baas Murphy van Prohibition Partners dan ook. “Honderden jaren lang betekende legaal socialiseren ofwel alcohol of nuchterheid. Even afgezien van cafeïne en nicotine werd je of dronken of niet. De ontluikende cannabisdranken-markt is één van de meest opwindende sectoren in de drankindustrie; cannabis infusion zal de markt echt verstoren en een zeer lucratieve inkomstenbron worden voor degenen die het omarmen.”

Coronacrisis zorgt voor andere consumptiemethode van wiet

De totale drankenmarkt groeit naar verwachting de komende jaren met gemiddeld 3 procent, het gedeelte wietdrankjes met liefst 45%. En gek genoeg is het hele covid-19 gedoe juist prima voor de cannabis beverage industry. Dat zit zo. Door het coronavirus staan longaandoeningen op een nooit eerder vertoonde manier in de spotlights en dus ook de wijze waarop mensen hun cannabis consumeren.

Prohibition Partners: ‘Mensen vermijden roken en vaporizen ten faveure van andere methoden zoals edibles, inclusief drankjes.’ Daarnaast zoeken overheden wereldwijd naar manieren om de ingekakte economie te pimpen en ‘cannabisdrankjes hebben de potentie om dat te doen’.

Tot slot constateert het onderzoeksbureau dat met name werkende ouders positief staan tegenover wietdrankjes. ‘2020 heeft hen gezien in de rol van werknemer, leraar en ouder tegelijkertijd – hun wens om stress te verminderen wordt bewezen door het feit dat bijna 70% van de mensen die zegt dat ze geneigd zijn meer wietdrankjes te kopen in de komende 3 maanden kinderen onder de 18 jaar heeft. Dit toont aan dat ouders een uitlaatklep nodig hebben in de vorm van escapisme of herbal self-medication gedurende de crisis.’

Never waster a good crisis, wie zei dát toch alweer?

[openingsbeeld: funnybear36/Shutterstock]
(advertentie)