(advertentie)
(advertentie)
(advertentie)

Een aantal bekende zwarte Amerikanen houdt het niet alleen bij mooie woorden, maar komt daadwerkelijk in actie tegen ingebakken racisme in hun land. Neem Method Man, de New Yorkse rapper-acteur-producer die beroemd werd door zijn lidmaatschap van Wu-Tang Clan. Hij start een cannabisonderneming die erop gericht is meer ‘zwart eigendom’ in de branche te brengen.

Meer black ownership in wietbranche

Hoewel de cannabisindustrie in de VS floreert en de zwarte bevolking onevenredig hard door de war on drugs is getroffen, is de business hoofdzakelijk wit van kleur. Daar wil in ieder geval de 49-jarige Clifford Smith, beter bekend onder zijn illustere artiestennaam Method Man, verandering in brengen. Hij lanceert naar aanleiding van de Black Lives Matter-demonstraties van afgelopen tijd de onderneming Tical.

De rapper heeft daar een belang van 20 procent in genomen. Tical is niet toevallig ook de titel van zijn solodebuut uit 1994 en met het gelijknamige bedrijf wil hij dus meer ‘black ownership’ in de legale cannabisbranche krijgen, zo maakte zijn woordvoerder Neal Kwatra afgelopen weekend bekend tegenover de media. 

Essentiële strijd voor Method Man

Die letters in ‘Tical’ staan bij Method Man trouwens voor ‘Taking Into Consideration All Lives‘, dus dat je dat maar even weet. Al per direct gaat het bedrijf wiet verkopen aan vier door zwarte mensen gerunde dispensaries, het Amerikaanse equivalent van onze coffeeshops.

En denk nou niet dat het vooral mooie praatjes zijn, Tical heeft via het in New York gevestigde JLS Fund namelijk al 300.000 dollar opgehaald voor de lancering, en het mikt op drie miljoen dollar bij de nationale rollout binnenkort. “Persoonlijk vind ik het essentieel dat wij ons merk gebruiken om bewustzijn te creëren omtrent het sociale, systematische en economische onrecht in gemeenschappen die hebben geworsteld met onderdrukkende massale opsluiting en racistisch politiebeleid”, verklaart Method Man.

Vorig jaar al kondigde de rapper aan samen met collega Redman een cannabismerk te beginnen, dus de New Yorker heeft de smaak te pakken zogezegd.

LEES OOK:   Rappers Method Man en Redman bezig met wietmerk

Cannabis is ook een rassenkwestie

De lancering van Tical komt midden in een periode dat de focus ook sterk op rassenongelijkheid in de zakenwereld in de VS ligt, allemaal gevolg van de politiemoord op George Floyd twee weken geleden. Zo werkt Tical al samen met een kleine wietproducent als onderdeel van het masterplan om te focussen op ‘family-owned or minority-owned businesses’. En op hoog-kwalitatieve wiet natuurlijk, daar wordt ook op gefocust!

Cannabis is een racistisch beladen industrie. Zo lopen Afro-Amerikanen bijna 4 keer zoveel kans om gearresteerd te worden voor wietbezit dan blanke mensen, aldus de American Civil Liberties Union. Slechts 19% van de cannabis consumenten behoort tot de minderheden, volgens researchfirma BDS Analytics…

LEES OOK:    Racisme is de verrotte basis van het wietverbod

[openingsfoto Method Man:  hurricanehank/Shutterstock]
(advertentie)