(advertentie)
(advertentie)
(advertentie)

Zondag 26 mei is een fijne dag voor racefans, met ’s middags de Formule 1 GP van Monaco en ’s avonds de Indy 500 op de ovale baan van Indianapolis. Oud-F1 kampioen Fernando Alonso heeft zich voor die laatste race niet weten te kwalificeren, maar er is desondanks sprake van spectaculair nieuws: voor het eerst rijden er twee CBD-raceauto’s mee in het veld!

 

‘Mijlpaal in sponsoring’

‘CBD industry meets sports: Indy 500 to feature landmark sponsorship deal’, kopte het favoriete nieuwsmedium van president Trump – Fox Business. En ze overdrijven niet met die ‘mijlpaal in sponsoring’, want de Indy 500 is het drukst bezochte 1-daagse sportevenement ter wereld. En behalve de bijna 260.000 toeschouwers die er zondag op de Indianapolis Motor Speedway live bij zijn, wordt het racespektakel ook nog eens door miljoenen mensen op een beeldscherm bekeken.

Kortom, als je adverteert tijdens dit race-evenement hoor je bij de grote jongens, laat staan als je als CBD-merk zelf een auto hebt die meedoet (of althans de sponsor bent van zo’n snelheidsmonster). En die toch wel legendarische eer gaat naar Craft 1861, een CBD-producent uit de staat New Mexico.

Speciale racekorting

Bij het CBD-bedrijf zijn ze apetrots dat ze de raceauto’s van Carlin steunen als “de eerste CBD-sponsor voor een groot professioneel sportteam ooit”. Zo kan je op hun site de hele week met 25% ‘Indy-korting’ online shoppen, en is dit het eerste beeld dat we op hun homepage tegenkomen:

Geen wonder dat er ook in Amerikaanse media wordt gesproken over een doorbraak, mijlpaal en dat soort dingen als ze over de CBD-raceauto berichten. “Een sprong naar acceptatie door de massa”, volgens Fox. En als Fox dat al zegt…

Racefans en CBD-consumenten

De naam en het logo van Craft 1861 zijn zondag te zien op de twee deelnemende auto’s van het Carlin Indycar raceteam, dat van Britse origine is. De samenwerking tussen de racers en de cannabidiol-mensen begon eerder dit jaar tijdens testdagen. Overigens produceert Craft 1861 CBD uit hennep en die wordt verwerkt in o.a. massage lotions, tincturen en zalfjes die ook gericht op sporters worden geadverteerd.

“Wij zagen een publiek dat overeenkomt met ons consumentenprofiel en we wisten dat we producten en een ervaring konden leveren waarop IndyCar-fans dol zijn”, zegt mede-oprichter Eric Lujan van Craft 1861. Hij voegt eraan toe dat 65% van de 57 miljoen Amerikaanse IndyCar-fans in hetzelfde marktsegment valt als de nieuwe consument van cannabisproducten.

Om hun baanbrekende sponsordeal met de IndyCars te vieren, geeft CBD-merk Craft 1861 25% korting…

Miljardenomzet voor hennep/CBD

CBD is in sneltreinvaart een commercieel succesnummer aan het worden in de VS. Grote bedrijven als supermarktketens en warenhuizen zijn erin geïnteresseerd en hennep is sinds december 2018 volledig federaal gelegaliseerd – veruit de meeste CBD-producten worden uit zogeheten industriële vezelhennep gemaakt. De Brightfield Group voorspelt voor volgend jaar al een omzet van 20 miljard dollar alleen voor de hennep/CBD-markt.

Echter, cannabis en daaraan geassocieerde producten blijven in de grote professionele sporten taboe. Het gebruik ervan is verboden, maar ook reclame ervoor is zeldzaam. Zo ging een commercial van mediwietbedrijf Acreage Holdings rondom de Super Bowl in januari van dit jaar uiteindelijk toch niet door.

Lees ook: ‘CBS weigert wietreclame rond Super Bowl

Opmaat naar meer

De toestemming van IndyCars voor de CBD-raceauto kwam ook pas na lange gesprekken en langdurige evaluaties. De deal is gebonden aan strikte voorwaarden, om er zo zeker van te zijn dat alle reclame-uitingen voldoen aan de wetten en reguleringen op alle niveaus.

Maar al die eisen en extra regels weerhouden Craft 1861 er niet van om te streven naar een volledig seizoen sponsoring in 2020 in de IndyCar Series. Maar eerst maar eens komende zondag die roemruchte Indy 500…

(advertentie)