(advertentie)
(advertentie)
(advertenties)

Hoewel overheden/regulators en Big Pharma – al dan niet innig samenwerkend – proberen om de bloeiende CBD-markt een kopje kleiner te maken, heeft de consument volgens een peiling van High Yield Insights juist steeds meer trek in cannabidiol. En een nieuw business rapport van Brightfield Group voorspelt dat de Europese CBD-markt tot 2023 groeit met liefst 400 procent, goed voor een jaaromzet van 1,5 miljard euro.

 

Explosieve groei CBD- en cannabismarkt in Europa

Niet alleen de toekomst van (medicinale) cannabis is volgens alle kenners lucratieve business, ook de CBD-markt groeit de komende jaren als de spreekwoordelijke kool. Dinsdag presenteerde het Amerikaanse marktonderzoeksbureau Brightfield Group een nieuw business rapport over de Europese CBD-markt. Het is voor het eerst dat er specifieke verwachtingen voor CBD en Europa zijn gepubliceerd.

Die CBD-markt is tegen het einde van dit jaar naar verwachting goed 370 miljoen euro, maar over vier jaar in 2023 wordt er al voor anderhalf miljard euro aan cannabidiol producten omgezet!

Overigens geldt soortgelijk optimisme ook voor de cannabismarkt in zijn geheel (CBD wordt voornamelijk uit hennep gewonnen), inclusief recreatief en medicinaal. Ook deze markt groeit snel en wel van 282 miljoen euro nu naar bijna 8 miljard euro (!) in 2023.

Groei op middellange termijn

Enkele andere hoogtepunten uit het CBD-rapport:

  • Vandaag de dag zijn Groot-Brittannië en Oostenrijk de grootste CBD-markten in Europa, beide zijn goed voor 71 miljoen euro. De UK blijft op de middellange termijn ook de grootste, maar Duitsland haalt naar verwachting alle andere landen snel in
  •  Een belangrijke factor voor de groei is dat landen als Zwitserland en Spanje regulering maken en verbeteren t.a.v. productkwaliteit – zowel voor wat betreft CBD als cannabis – en dat geeft het consumentenvertrouwen een boost
  • Enkele van de topdistributeurs zijn tabakswinkels – CBD wordt vaak gereguleerd zoals tabak – en groentezaken

“CBD krijgt pas net voet aan de grond in Europa, waarbij zowel verkrijgbaarheid van producten als consumentenbewustzijn nog steeds behoorlijk beperkt zijn”, verklaart Bethany Gomez, managing director van Brightfield. “Dit is een geweldige mogelijkheid voor volwassen merken om Europa te betreden of er uit te breiden, met veel minder concurrentie dan we in de VS zien. Met de Novel Foods Act is het een uitdagende juridische omgeving om in te opereren. Maar aankomende reguleringsveranderingen zullen waarschijnlijk het pad effenen voor groei op middellange termijn.”

Lees meer over CBD en de Novel Foods Act: ‘Mogelijk verbod op verkoop van CBD-producten

4 op de 10 volwassenen wil CBD proberen

Ook uit ‘The CBD Consumer Experience, Part One’, een andere publicatie die deze week verscheen, blijkt de potentie van CBD. Het gaat om een consumentenonderzoek van High Yields Insights onder 2.000 Amerikanen, waarvan er 1.500 in de laatste drie maanden een CBD-product gebruikten en 500 niet.

Volgens de enquête van dit onderzoeksbureau is ongeveer 40 procent van alle volwassenen van 21 jaar en ouder geïnteresseerd om CBD-producten te gebruiken “onder de juiste omstandigheden’. De meerderheid is 35 jaar en ouder (64%), vrouw (56%) en heeft hoger onderwijs genoten (79%).

Verder blijkt dat ongeveer de helft van de huidige CBD-gebruikers jonger dan 35 jaar is en dat 54% minder dan een jaar CBD-producten in huis heeft.

Cannabis en CBD gaan hand in hand

Volgens mede-oprichter Mike Luce van High Yield Insights lijkt het erop dat CBD profiteert van een grotere acceptatie van cannabis. “Zeven van de tien CBD-gebruikers hebben ook cannabis met THC in enige vorm gebruikt in de afgelopen drie maanden. Dit toont aan dat voor sommige consumenten CBD-producten dienst doen als aanvulling.”

Volgens de poll rapporteert 30% van de respondenten dat ze producten met alleen CBD erin gebruiken, terwijl de overige consumenten de voorkeur geven aan producten met zowel CBD als THC erin.

En dan tot slot de opgegeven redenen om überhaupt met CBD te beginnen. Gemakkelijk om aan de producten te komen is voor 42% een reden, 34% had een aanbeveling van een arts op zak en 44% koopt CBD op basis van ‘beschikbaar onbevooroordeeld onderzoek’.

[openingsfoto: Monica Click/Shutterstock]
(advertenties)