(advertentie)
(advertentie)
(advertenties)

Tegenwoordig wordt er onderscheid gemaakt tussen recreatief en medicinaal cannabisgebruik, ook al haalt iedereen zijn gewenste doel uit precies dezelfde plant. De overlap tussen beide categorieën is echter enorm, want heel veel recreatieve cannabisliefhebbers blowen ook deels voor hun fysieke of geestelijke welzijn. Dat blijkt ook uit een actuele poll onder tweeduizend volwassen Amerikanen; liefst 92 procent van de mensen die ooit wiet hebben gebruikt, zegt dat ze dit doen voor hun gezondheid en welzijn.

Gezond zijn en je lekker voelen

Meer dan tweeduizend volwassen Amerikanen (vanaf 21 jaar) zijn onlangs door The Harris Poll in opdracht van het beursgenoteerde cannabisbedrijf Curaleaf Holdings ondervraagd naar hun motieven om wiet te consumeren.

De resultaten zijn via een persbericht met de titel ‘New Survey Shows Majority of Cannabis Consumption is Attributable to Consumers’ Desires to Address Health and Wellness Concerns‘ afgelopen week openbaar gemaakt. Gezondheid en wellness (welzijn) worden door liefst 92% van de deelnemers genoemd als voornaamste reden om wiet te consumeren.

Liever wiet dan pillen vindt een grote meerderheid

‘De bevindingen bieden belangrijke leerpunten die de houding van mensen onthult ten aanzien van zowel cannabis als het verlangen naar holistische gezondheid en wellness, aangezien 75 procent van de Amerikanen zegt dat zij indien mogelijk holistische oplossingen prefereren boven farmaceutica (chemische pillen, red.) om een medisch probleem te behandelen. En 62% zegt dat ze liever cannabis dan medicatie gebruiken om een medisch probleem aan te pakken’, stelt Curaleaf in het persbericht.

Uiteraard is de deelnemers aan de enquete ook gevraagd welke medische of wellness issues ze aanpakken met wiet. Dit zijn de meest genoemde redenen om cannabis te gebruiken:

  • Om te relaxen (52%)
  • Om te helpen met slapen (49%)
  • Om stress te verminderen (44%)
  • Om angst en nervositeit te verminderen (41%)

Een van de inmiddels 133 cannabis dispensaries van Curaleaf in de VS…

Cannabis wordt mainstream dankzij legalisering

Volgens Curaleaf – dat in de VS inmiddels al 133 winkels en 26 wietkwekerijen heeft – draagt de legalisatie van wiet ertoe bij dat ‘ideeën en gedrag rondom cannabis consumptie veranderen en meer mainstream worden’. Ook wordt cannabis toegankelijker voor patiënten en consumenten, die erop vertrouwen voor een scala aan gezondheid- en wellness behoeften – van het verlichten van menstruatiekrampen en artritis tot het ondersteunen van stress- en slaapproblemen.

‘Het voorlichten van consumenten over hoe ze cannabis kunnen inzetten om de dagelijkse gezondheid en welzijn te ondersteunen is enorm belangrijk’, zegt Dr. Stacia Woodcock die als Clinical Cannabis Pharmacist aan Curaleaf is verbonden. ‘Het gaat om de destigmatisering (vooroordelen wegnemen, red.) van de plant en consumenten voorzien van meer keuzes die het beste passen bij hun persoonlijke levensstijl.’

Wiet verbetert algemeen welzijn bij 9 op de 10 mensen

Er zijn inderdaad al heel veel verschillende manieren om cannabis veilig dagelijkse te consumeren en veel producten hebben minimale bedwelmende effecten. Of zoals Dr. Woodcock het zegt: ‘Verschillende opties voor producten met diverse ratios THC en CBD geven patiënten de mogelijkheid om cannabis op een manier te consumeren die werkt binnen hun lifestyle en comfortniveau.’

Nou is het vrij logisch dat ze dit beweren bij een commercieel cannabisbedrijf, maar de tweeduizend volwassenen die ondervraagd zijn voor de poll geven Curaleaf ook gelijk. Van alle mensen die cannabis hebben geconsumeerd als een alternatief voor – of een aanvulling op – farmaceutische behandeling, zegt liefst 88 procent dat dit hun algemene welzijn heeft bevorderd.

Bovendien zegt 86% van de mensen die wiet (heeft) gebruikt voor gezondheid of wellness, dat zij cannabis om medische redenen ook zouden aanraden bij een vriend of een familielid…

Nog veel meer, zo niet alles over het medicinale gebruik van cannabis lees je op CNNBS’s zusje Mediwietsite

[openingsbeeld: Alex Verrone/Shutterstock]
(advertenties)