(advertentie)
(advertentie)
(advertenties)

Op 4 november gaan de inwoners van Florida, een van de grootste staten in Amerika, naar de stembus. Ze mogen dan ook kiezen of medicinale cannabis gelegaliseerd wordt. En hoe gaat zoiets in de U.S.A.? Met tv-spotjes natuurlijk. Kijk naar de eerste commercials van voor- en tegenstanders!

Om te beginnen: de strijd om legalisering is nog niet beslist. In peilingen is het een nek-aan-nek race tussen de verstandige mensen en de ouderwetse War on Drugs-idioten, met wel steeds een kleine voorsprong voor eerstgenoemden. Beide kampen gooien nog alles in de strijd om op 4 november als winnaar uit de bus te komen. Om daadwerkelijk legalisering (verandering van de grondwet van Florida) af te dwingen moet 60% van de kiezers voor stemmen. Deze week zijn ze gestart met het uitzenden van televisiespotjes, ongeveer op hetzelfde moment dat de stembiljetten bij de inwoners van Florida in de bus vallen. Laten we in godsnaam maar beginnen met de anti-cannabis kant.

De tegenstanders

Drug Free Florida heet de tegenstander in dit geval. “Ze noemen het niet de Drug-Dealer Protection Act. Maar dat zouden ze wel moeten doen”, stellen de tegenstanders botweg. Helaas voor alle cannabisliefhebbers beschikken de wiethaters over veel geld. Alleen al in het begin van hun tv-campagne hebben ze 1,6 miljoen dollar te besteden. Daar komen naar verwachting nog miljoenen bij, vooral van de Republikeinse gokmagnaat Sheldon Adelson. En zo vliegt Drug Free Florida erin:

 

De voorstanders

De aanhangers van vrije medicinale cannabis in Florida hebben zich verenigd in People United for Medical Marijuana. Zij focussen op de juiste zorg die mensen kunnen krijgen zonder lastig te worden gevallen door de overheid. “23 Staten houden nu de regering en de politici buiten de dokter-patiënt relatie. En dat werkt”, stellen de voorstanders. Ze hebben niet bekend gemaakt wat hun reclamebudget is, maar hun voorzitter, de Democratische strafrechtadvocaat John Morgan heeft beloofd alles te doen wat nodig is om de boodschap te verspreiden. Kom die boodschap:

 

(advertenties)