(advertentie)
(advertentie)
(advertentie)

Sean Parker is miljardair, schathemeltjesrijk geworden doordat hij Napster en Facebook (mede) oprichtte. En een man met een groen hart, want hij geeft liefst 1 miljoen dollar aan de campagne voor legalisering van cannabis in de staat Californië, waar de kiezers in november over mogen beslissen.

Napster en Facebook

shutterstock_94986400

Sean Parker geeft 1 miljoen dollar aan de campagne voor legale wiet in Californië [foto: Helga Esteb / Shutterstock.com]

In 1999 hoorde de wereld voor het eerst van Sean Parker, die op 20-jarige leeftijd toen Napster oprichtte, de roemruchte gratis file sharing muziekdienst (zeg maar de voorloper van iTunes) die binnen no time tientallen miljoenen gebruikers had. Een paar jaar later in 2004 deed hij het kunstje nog eens vet over toen hij samen met Mark Zuckerberg Facebook de wereld in slingerde. En de rest is geschiedenis: Facebook werd de grootse social media website ooit, wat Parker uiteraard stinkend rijk maakte.

Voor legale wiet

Gelukkig voor ons is Sean een fervent voorstander van de legalisering van cannabis (maar hij geeft ook miljoenen aan kankeronderzoek en anti-malaria medicijnen). En dit jaar is naar verwachting het ideale moment voor zijn Californië om die laatste stap van legale recreatieve wiet te zetten, nadat de staat in 1996 de allereerste was die medicinale cannabis legaliseerde. In november gaat de staat met de meeste inwoners van de VS naar de stembus voor een nieuwe president en om te oordelen over de California Adult Use of Marijuana Act (AUMA). Wanneer Californië volledig legale cannabis kent is het roer definitief om en zal de rest van de VS en de wereld naar alle waarschijnlijkheid niet lang meer achterblijven…

1 miljoen voor campagne

Om de vaart er een beetje in te houden had Sean Parker eerder al 500.000 dollar gedoneerd aan de JA-campagne en deze week gaf hij nog eens een half miljoen dollar om voorstanders voor het wetsvoorstel te winnen! Er moeten namelijk wel genoeg handtekeningen verzameld worden van Californiërs om de AUMA ook echt op het stembiljet te krijgen in november.

De ex-Facebook president is niet de enige die een flinke duit in het campagnezakje doet. Zo doneerde de baas van Progressive Auto Insurance, Peter Lewis een kwart miljoen dollar. Het commerciële cannabis mediabedrijf WeedMaps  gaf 500.000 dollar steun aan de campagne, net zoveel als de lobbyorganisatie Drug Policy Alliance.

 

(advertentie)