(advertentie)
(advertentie)
(advertenties)

Wij kennen het fenomeen Green Wednesday nog niet, maar in de Verenigde Staten is het inmiddels al net zo belangrijk voor de cannabisindustrie als de fameuze internationale wietfeestdag 420. Het gaat dus om de woensdag vóór Thanksgiving (steevast op de laatste donderdag van november) en het Black Friday & Cyber Monday shoppingfestijn dat daarop volgt. Vorig jaar spendeerden cannabis consumenten liefst 87,4 miljoen dollar op Groene Woensdag, een record dat er dit jaar naar verwachting alweer aan is gegaan.

Wat is Green Wednesday nu weer?

Het gerenommeerde reclamevakblad AdWeek besteedt deze week aandacht aan het koopgeweld onder cannabisliefhebbers met het artikel ‘Happy Danksgiving: How the Holiday Season Has Become a Boom Time for Cannabis‘. Een leuke woordspeling op Thanksgiving natuurlijk – de belangrijkste Amerikaanse feestdag – want ‘dank’ staat in ons wereldje voor ‘uitstekende wiet’, tenminste in de Engelse straattaal.

Ongeveer vijf jaar geleden stak Green Wednesday voor het eerst de kop op in Noord-Amerika. Het duurde niet lang of de dag voor Thanksgiving – door mensen uit de wietbranche veelal Danksgiving genoemd – werd door alle merken, bezorgdiensten en dispensaries rood groen omcirkeld op hun marketingagenda.

Amerikanen spendeerden vorig jaar 325 miljoen dollar aan wiet rondom Thanksgiving

Experts voorspellen tegenover AdWeek dat de legale wietverkopen deze Thanksgiving waarschijnlijk het record van vorig jaar overtreffen, toen Amerikaanse consumenten op Green Wednesday $87,4 miljoen spendeerden en nog eens $238 miljoen over het 4 dagen durende Thanksgiving-weekend erna (met dus Black Friday en Cyber Monday erin). ‘The holiday has become as vital to the industry as April 20, the established high-water mark and an annual weed-buying extravaganza’, concludeert het reclamevakblad dan ook niet ten onrechte.

“Wij verwachten een significante stijging te zien in volume met Green Wednesday dit jaar”, zegt ook Kelly Nielsen, die bij marktonderzoeksbureau BDSA vice-president insights and analytics is. “Er zijn nu meer staten met legale wiet, er is meer destigmatisering (nog minder mensen denken negatief over wiet, red.), er zijn meer mogelijkheden om uit te delen nu de corona reisbeperkingen zijn verdwenen, en er zijn meer manieren om cannabis onderdeel te maken van de algehele vakantie-ervaring.”

Kalkoen met cannabis, een steeds populairdere combinatie in de VS…

Cannabis o.a. als cadeautje en tegen vakantiestress

BDSA en andere ‘cannatech firms’ hebben ook onderzocht waarom de consumenten flink inslaan met THC-producten voor het Thanksgiving feestweekend. Dit zijn enkele resultaten van die research:

  • Ongeveer 40% van de cannabis consumenten in staten waar recreatieve wiet legaal is, zegt dat zij altijd cannabis meenemen in de planning voor speciale evenementen zoals Thanksgiving
  • 37% van de cannabis consumenten is van plan om THC-geïnfuseerde producten te serveren op het traditionele Thanksgiving-diner (je weet wel, met zo’n enorme kalkoen op tafel)
  • 40% van de mensen is van plan open en bloot cannabis te consumeren
  • 49% van de Green Wednesday shoppers koopt cannabis als cadeau voor vrienden en familie
  • 69% van de cannabis liefhebbers gaat wiet gebruiken om te kunnen dealen met vakantie gerelateerde stress
[illustratie kalkoen:  HitToon/Shutterstock]
(advertenties)