(advertentie)
(advertentie)
(advertentie)

Wij zeggen wel eens dat het Nederlandse cannabisbeleid schizofreen is met die rare achterdeurtjes van de coffeeshops, maar in de VS kunnen ze er ook wat van. In de helft van de vijftig staten is wiet inmiddels legaal, maar op landelijk (federaal) niveau blijft het streng verboden. En omdat vrachtwagenchauffeurs zich aan de federale wetten moeten houden, zijn zij dus massaal de klos bij eventuele drugstests. En dat zorgt weer voor een massale leegloop onder de Amerikaanse truckers!

Honderdduizend blowende truckers bekeurd in twee jaar

Volgens een onderzoek van het American Transportation Research Institute (ATRI) kost het federale cannabisverbod de (weg)transportsector heel veel banen. Op maandag 5 juni publiceerde ATRI haar nieuwste studie getiteld “Impacts of Marijuana Legalization on the Trucking Industry“. De studie onderzoekt hoe het groeiende aantal staten dat wiet legaliseert de vrachtwagenindustrie beïnvloedt.

Een belangrijke bevinding is dat duizenden chauffeurs de sector verlaten of besluiten niet in de sector te gaan werken vanwege de huidige staat van de wietwetgeving. Het komt erop neer dat meer staten wetten hebben die in strijd zijn met de federale wetten – en die laatste zijn nu net de wetten waar vrachtwagenchauffeurs zich aan moeten houden.

Volgens het onderzoek zouden meer dan 100.000 chauffeurs tussen 2020 en 2022 positief getest zijn op wiet en uit dienst zijn genomen!

Geschorste vrachtwagenchauffeurs houden het voor gezien

Meer dan de helft van alle positieve drugstests in de vrachtwagenindustrie zijn voor cannabis. Zodra een vrachtwagenchauffeur positief test op wiet, wordt hij uit de sector verwijderd ’totdat er corrigerende maatregelen zijn genomen’.

Die maatregelen worden echter niet genomen. Volgens gegevens van het Drug and Alcohol Clearinghouse van 2020 tot 2022, had bijna 73% van de chauffeurs met een positieve testuitslag in die periode begin 2023 nog altijd een ‘verboden status’.

Meer dan de helft heeft de terugkeer naar de werkplek niet in gang gezet. Slechts 4,5% van de bestuurders met eerdere positieve testresultaten voltooide de follow-up tests voor terugkeer naar de dienst. Dit suggereert dat chauffeurs de sector verlaten na een positieve test in plaats van het proces te doorlopen om opnieuw in aanmerking te komen om te rijden.

Werkgevers hebben geen probleem met blowend personeel

“Als de federale overheid de huidige cannabiswetten handhaaft, zullen er jaarlijks duizenden chauffeurs in de vrachtwagenindustrie in de verboden status terechtkomen en zullen er vele anderen aan de slag gaan in beroepen waar niet op wietgebruik wordt getest”, stelt ATRI in het onderzoek. “Uiteindelijk zet dit de beschikbaarheid van CDL-chauffeurs onder druk.” CDL staat hier trouwens voor ‘commercial driver’s license’.

De meeste vervoerders zijn best bereid om een chauffeur aan te nemen die in het verleden een positieve wiettest heeft ondergaan. Van de ondervraagde transportwerkgevers gaf 56,3% aan dat ze een sollicitant met een positieve test in het verleden “zouden kunnen aannemen”. 37% van deze vervoerders hanteert echter een wachttijd van vijf jaar vanaf de datum van de positieve test. Bijna 30% heeft een wachttijd van één tot vijf jaar.

In 2019 hadden 10 staten wiet gelegaliseerd voor recreatief gebruik. Op dit moment is dat aantal meer dan verdubbeld, met 23 staten die nu een wet hebben voor recreatief gebruik. De helft van de bevolking woont in een van deze staten. Meer dan 40% van de truckers woont in een staat waar recreatief cannabisgebruik nu legaal is.

Met andere woorden: opschieten daar in Washington met die landelijke legalisering van cannabis, anders komt heel het land tot stilstand…

[openingsbeeld: 7500jacks/Shutterstock]
(advertentie)