(advertentie)
(advertentie)
(advertenties)

Nu wiet op steeds meer plekken legaal is krijgen we ook allerlei onderzoeken voorgeschoteld waarvan we vroeger alleen konden dromen. Neem de studie van het media- en marketingbureau Miner and Co. Studio uit New York. Zij doken in het onderwerp ouders en cannabis en dan blijkt dat we die twee zaken prima én graag combineren!

‘Cannabis is een zegen’

‘Cannabis Is Bliss for TV Time With Kids’, koppen sommige Amerikaanse nieuwssites al naar aanleiding van de studie van Miner and Co. Studio. Daarmee nemen ze de kop over van de onderzoekers, die vaststellen dat ‘cannabis consumerende ouders vandaag de dag beslist verschillen van de stereotypen waarmee “stoners” vaak in de media worden afgeschilderd’.

De 800 respondenten in de studie zijn allemaal ouders van kinderen jonger dan 18 jaar in staten in de VS waar recreatief en/of medicinaal is. De ouders zijn tussen de 21 en 55 jaar oud (evenveel mannen als vrouwen) en hebben een gezinsinkomen van 75.000 dollar per jaar of meer.

Stoned is het leuker tv kijken

De ouders vinden  dat televisietijd samen met de kinderen ‘meer plezierig’ is als ze stoned of high zijn (die ouders dan hè). Ook zeggen 8 op de 10 dat zij meer betrokken bij de kinderprogramma’s op de kijkbuis dan wanneer ze die in nuchtere toestand moeten zien te doorstaan. Eveneens 8 op de 10 ouders verklaren (en dat zal geen toeval zijn gezien die 8 op de 10 van hiervoor) dat ze ‘regelmatig cannabis consumeren wanneer ze tv kijken met hun kids of zich daarvoor klaarmaken’. Binnen die groep zegt 17% dat ze dit ‘sporadisch’ doen en 35% blowt ‘frequent’ als Bumba, Barbapapa of Peppa the Pig zendtijd claimen.

Geen wonder dus dat 80% van de ouders zegt dat het de tijd met de familie verbetert als ze tv kijken.

Edibles voor de tv

Verder zijn er nog wel wat grappige dingetjes uit het onderzoek te melden. Ouders kijken bijvoorbeeld méér tv met hun kroost als ze wiet hebben gebruikt, staan meer open voor discussies erover en hebben het gevoel dat hun onderlinge bond daardoor verstevigt. En als we stoned voor de buis gaan zitten samen met de kinderen zijn we ook meer geneigd om dan naar kinderprogramma’s uit onze eigen jeugd te kijken.

Verder zien ouders zichzelf al lang niet meer als typische ‘stoners’ omdat ze wiet consumeren, zelfs niet als ze regelmatig (dagelijks of meerder malen per week) cannabis nemen. Ze gebruiken wiet omdat dit hun welzijn en sociale leven verrijkt (70%). Dit doen we trouwens discreet en rekening houdend met de kinderen. Zo wil 80% absoluut niet te veel wiet nemen en geeft een meerderheid de voorkeur aan edibles in plaats van roken of verdampen als ze gezamenlijk tv kijken.

Stereotype in media

Toch blijft het stereotype van de stoner als luie bankhanger en leeghoofdige nietsnut hardnekkig in de media en in tv-programma’s, vandaar ook dit onderzoek van Miner & Co. Studio. Het toont aan dat wietconsumptie tegenwoordig gewoon een ‘gezond onderdeel van de cultuur en ouderschap is geworden’.

[openingsfoto: Taylan Secil/Shutterstock]
(advertentie)