(advertentie)
(advertentie)
(advertentie)

Het zijn niet de minste en onbekendste Amerikanen die geld stoppen in de nieuwe wietbezorgservice Dutchie. Via hun investeringsmaatschappijen pompen rapper en ganjapreneur Snoop Dogg en Kevin Durant, een van de grootste supersterren uit de NBA, drie miljoen dollar in de wiet start-up.

Pass the Dutchie…

Van Snoop Dogg weten we al langer dat hij bijzonder actief is in de legale cannabisbranche: behalve met zijn eigen wietsoortjes van Leafs By Snoop doet hij dat met zijn investeringsfonds Casa Verde. Dat zit met 45 miljoen dollar prima bij kas en nu investeert Snoop daarvan dus een klein deel in wietbezorgservice Dutchie.

En nee, dat is geen Nederlands bedrijf helaas. Dutchie is slang voor een joint in de VS, denk anders maar eens aan deze evergreen uit de popmuziek (en waarnaar de in 2017 opgerichte start-up ook echt is vernoemd):

Snoop Dogg ruikt net zo goed wiet als geld tegenwoordig… [foto: The Come Up Show/Wikipedia]

Van eten naar cannabis

Welnu, Snoop staat hier niet alleen als beroemde Afro-Amerikaanse investeerder, ook de minstens even beroemde basketbal superster Kevin Durant – een van de sterren van de huidige NBA-kampioen Golden State Warriors – doet mee, via zijn eigen investeringsfonds Durant Company. Beide mannen geloven in het commerciële succes van online cannabis bezorgservices zoals Dutchie, dat vooralsnog alleen in de staten Oregon, Washington en Michigan actief is.

Maar CEO Ross Lipson van Dutchie is dan ook bepaald geen beginneling in het veld van bezorgservices. In 2012 verkocht de ondernemer zijn GrubCanada bezorgservice (van ‘gewoon’ voedsel) aan de Europese thuisbezorg-gigant JustEat, waarna hij met pensioen kon gaan.

Kriebels na legalisering

Totdat zijn staat Oregon in 2015 zo nodig recreatieve cannabis moest legaliseren. Toen begon het weer te borrelen bij Lipson en zo kwam hij op het idee van ‘on-demand marijuana and cannabis delivery service’ Dutchie.

Daarmee willen hij en zijn borer Zach vooral helderheid scheppen in het enorme (online) aanbod van legale cannabisproducten. ‘Wij creëren een tool die de consument helpt navigeren door de bezorgruimte’, verklaart de ondernemer tegenover website TechCrunch. ‘Wij lichten de gebruiker voor over koopervaringen… Als je deze online bestel-tool niet voor je hebt word je gedwongen om een dispensary uit te kiezen en genoegen te nemen met de informatie die de budtender je geeft, wat neerkomt op hun persoonlijke voorkeur.’

Zo ziet online cannabis shoppen eruit bij Dutchie

Heel Noord-Amerika is het doel

Mooie plannen van de Dutchie-oprichter, maar heel gemakkelijk zal het niet worden. Alleen al in Los Angeles heb je vele wietbezorgdiensten zoals Nugg, Ganjarunner, Kushfly, Eaze, HERB, Westside Organic en Cannabis Express. En geld hebben die rakkers ook al vaak. Eaze bijvoorbeeld, heeft sinds de lancering in 2014 al minimaal 37 miljoen dollar opgehaald  bij investeerders (waaronder gek genoeg ook Snoop Dogg met zijn Casa Verde, haha).

Maar ervaren als hij is in de voedselbranche schrikt Lipson hier totaal niet van. Nu al werkt Dutchie samen met 100 dispensaries, zijn er 14 man in dienst en bedroeg de bruto omzet in het eerste jaar 2,5 miljoen dollar. Met het geld van o.a. Snoop Dogg en Kevin Durant  wil Lipson flink gaan uitbreiden, niet alleen naar andere Amerikaanse staten met legale wiet maar ook naar de buren in Canada…

[openingsfoto: Oleksiy Naumov/Shutterstock]
(advertenties)