(advertentie)
(advertentie)
(advertentie)

Voor wie de Duitse taal niet machtig is, hierboven staat: ‘Eenhoorn verleidt tot blowen’. Geloven ze tussen de Alpen nu ineens in duivelse eenhoorns? Nee hoor, de ophef is ontstaan over fabrikanten die met kleurrijke verpakkingen – denk stonede bergkabouters en eenhoorns – het volk aan de CBD-wiet (met 1% THC jawel) proberen te krijgen.

Rare jongens die Zwitsers

Eenhoorns zijn hot. Vooral bij meisjes onder de 12 jaar maar dus ook in de tabakswinkels en kiosken in Zwitserland. Sowieso een raar landje als het gaat om de cannabiswetgeving: overal in de EU geldt een maximum van 0,2% THC dat in hennep/CBD producten mag zitten, maar in Zwitserland mag er hupsakee zomaar 1 procent THC in!

En die ruime marge wordt ook ten volle benut door de cannabis/hennep producenten in het land. In kiosken en zelfs supermarkten zijn de CBD-toppen (die vaak als tabaksvervanger worden aangeprezen en ook officieel als zodanig zijn gecertificeerd) en pakjes CBD-sigaretten nauwelijks aan te slepen. Fabrieken draaien drie keer zoveel diensten om maar aan de – uitsluitend binnenlandse – vraag te kunnen voldoen… Onze gewaardeerde advocaat-columnist Mr. Veldman schreef er vorig najaar al eens over: ‘Zwitserse wietsigaret veroorzaakt run op supermarkt‘.

Fantasiefiguren ‘gevaar voor de jeugd’

Maar daarover gaat het nu niet. Wel over de marketing- en reclame van de CBD-wiet of ‘CBD-Gras’ zoals ze het in de Duitstalige gebieden noemen. En aangezien er nu al 400 (!) aanbieders van CBD-wiet zijn moet je dus ook wel een beetje opvallen om op te vallen. De ophef nu gaat over vormen van promotie die niet alleen de fantasie tarten met kabouters en eenhoorns, maar vooral een gevaar voor de jeugd vormen.

Pffff… altijd opletten geblazen als mensen zich druk maken over het welzijn van jongeren, meestal betekent dat: verbieden-verbieden-verbieden. De firma Pure Production uit Zeiningen is met name de sigaar, want zij doen aan eenhoorns en kabouters. ‘De vormgeving van CBD-producten kan voor kinderen aantrekkelijk zijn’, fulmineert Markus Meury van de stichting Stiftung Sucht Schweiz die zich inzet tegen alcohol- en drugsverslaving. Markus kan ‘bepaald niet lachen’ om de fantasiewezens die worden gebruikt om wiet te verkopen.

Alpenzwerg en Einhorn

Tja, denk nou vooral niet dat kinderen onder de 18 zomaar sigaretten of CBD-wiet (met dus ook 1% THC erin, wat in onze ogen het échte geheime verkoopingrediënt is) kunnen kopen. Ook in Zwitserland moet je meerderjarig zijn. Nee, het is weer eens een staaltje bemoeizucht en overdreven waakzaamheid van fatsoensrakkers die bij god niks beters te doen hebben met hun tijd.

Daarnaast zijn we ook nog eens stikjaloers op de Zwitserse volwassenen, omdat die zomaar op elke straathoek een pakje ‘Alpenzwerg’ of ‘Einhorn’ kunnen kopen! Daar kunnen wij hier alleen maar van dromen…

(advertentie)