(advertentie)
(advertentie)
(advertenties)

Alweer een fraai staaltje Hollands Glorie, al ligt het er dan wel aan hóe je naar de zaak kijkt. Feit is dat Nederlandse wiettelers hun vleugels uitslaan in Europa en daarbij op zijn ‘MacDonalds’ vestigingen openen in België, Duitsland, Spanje enzovoorts. Ofwel: de wietplantage is een internationaal businessmodel geworden!

 

Export wietkwekerijen ‘Hollandse stijl’

Voor wie deze site een beetje in de gaten houdt kan het eigenlijk niet eens een verrassing zijn dat ‘wij’ onze gedegen vakkennis over wiet exporteren. Met name in België en Spanje stikt het van de Hollanders in de meest lucratieve landbouwdivisie, die van de cannabis. Maar ook in Denemarken, Frankrijk en Tsjechië groeit en bloeit Hollands Glorie volop.

Dat beeld wordt nu ook officieel onderschreven, zo leren we uit de uitzending van Reporter Radio afgelopen zondag, waarin de ‘BV NEDERWIET’ centraal staat.

Vakmanschap is wiet-meesterschap

Centraal in het verhaal staan de ‘curieuze ontdekkingen’ van Laurent Laniël, een onderzoeker van het Europees waarnemingscentrum voor drugs en drugsverslaving. Volgens hem zijn de Nederlandse telers als het ware aan het franchisen en verrijzen er overal in Europa wiethokken naar Nederlands model.

Dat ‘wij’ zo geliefd zijn over de grens is volgens Laniël best logisch: “Nederlandse wiettelers verstaan hun vak, hebben het materiaal en het netwerk, en hebben daarmee van de wietplantage een succesvol exportproduct gemaakt.” Je kan het ook nog simpeler zeggen: hoge kwaliteit en hoog volume!

Tuurlijk, niet iedereen is er blij mee. Met name de opsporingsautoriteiten niet, zowel in als buiten Nederland. Of zoals een Belgische ambtenaar over de wiettelers verzucht: “We hebben de indruk dat de grens voor hen een manier is om de onderzoeken te bemoeilijken.”

Klik en luister!

Genoeg zelf gepraat nu, tijd om even te gaan luisteren naar die reportage van Reporter Radio. Klik op onderstaande foto en je beland vanzelf op hun site waar de uitzending terug te beluisteren is. Veel plezier!

[foto:  Sun_Shine/Shutterstock]
(advertenties)