(advertentie)
(advertentie)
(advertentie)

Het aloude gezegde luidt dat de jeugd de toekomst heeft en dat is bij cannabis natuurlijk niet veel anders. Uit een nieuw businessrapport van de firma Headset blijkt dat het vooral mensen geboren na 1980 zijn die zorgen voor een bloeiende legale wiethandel in Noord-Amerika. Deze twee generaties – die van de Y en de Z dus – zijn goed voor tweederde van alle legale cannabisverkopen.

Jongere consumenten zijn dol op wiet

Generatie Y – beter bekend als Millennials – zijn mensen die geboren zijn tussen 1986 – 2000, de Generatie Z – veelal afgekort tot Gen Z – bevat mensen geboren van 2001 tot 2015. Deze twee groepen zijn qua geld de grootste uitgevers op de legale wietmarkten van Canada en de Verenigde Staten, zo blijkt uit het rapport van cannabis-analysebedrijf Headset.

In totaal omvat dit cohort 72,1% van alle getraceerde verkopen in Canada en 63% van alle getraceerde verkopen in de VS. Het percentage van de totale verkoop onder Millennials is op jaarbasis met 11,3% gestegen, terwijl het percentage onder Gen Z op jaarbasis met 6% is gestegen, aldus Headset in een persbericht.

LEES OP CNNBS OOKGeneratie Z verkiest wiet boven alcohol en tabak (en ruimschoots ook)

Merendeels mannen maar aantal ‘wietvrouwen’ groeit ook

Headset ontdekte ook dat, terwijl mannen goed zijn voor ongeveer tweederde van de cannabisverkoop in de VS en Canada, het bedrijf sinds januari 2021 een toename van wietaankopen onder vrouwen heeft gezien – gelijk aan 1,2% in Canada en 0,27% in de VS.

Het analysebedrijf stelt verder nog dat vape-pennen 33,6% van de totale verkoop aan Gen Z’ers vertegenwoordigden in januari en februari. Volgens Headset zijn deze draagbare vaporizers de eerste categorie die in aanmerking komt om (ooit) de good old toppen te verdrijven als populairste productcategorie in het cannabisaanbod.

Duurzaam en bloeiend

Uiteraard is het wel zo dat je meestal nog wat minder geld hebt als je jong bent, vergeleken met later in het leven. Ook headset ziet dat Gen Z en Millennial consumenten iets minder uitgeven ‘per gemiddeld mandje’. De jeugd shopt voor iets minder dan 50 euro, terwijl Gen X en Baby Boomer consumenten gemiddeld meer dan 54,50 euro per winkelmandje uitgeven.

Wat wij hier allemaal mee moeten? In een verklaring zegt Cy Scott, oprichter en CEO van Headset, dat de gegevens “merken kunnen helpen plannen voor de toekomst en een duurzaam, bloeiend bedrijf op te bouwen.” Nou, wie kan daar nog op tegen zijn anno 2023?

LEES OP CNNBS OOKMillennials beleggen liever in wiet dan in Apple

[openingsbeeld: Pop Paul-Catalin/Shutterstock]
(advertentie)