(advertentie)
(advertentie)
(advertentie)

Als Noord-Amerika overal legale cannabis heeft – en daar zijn we niet eens zover meer vandaan – verliezen de globale drank- en tabaksfabrikanten per jaar 55 miljard dollar aan omzet! Dat voorspelt een rapport van de Canadese investeringsbank Altacorp Capital. Geen wonder dus dat juist deze branches de afgelopen tijd actief zijn met overnames en investeringen in de wietbusiness.

 

Cannabis populairder dan drank en tabak

Dat de consumenten – met name de jongere mensen in Noord-Amerika – wiet verkiezen boven drank en tabak is al uit diverse onderzoeken naar voren gekomen. Zie bijvoorbeeld het CNNBS-artikel ‘Jongeren verkiezen wiet boven sigaretten en alcohol‘ van mei vorig jaar. Niet heel verwonderlijk eigenlijk als je weet dat wetenschappers hebben aangetoond dat alcohol 114 keer gevaarlijker is dan wiet! Alcohol is de dodelijkste ‘drug’, gevolgd door respectievelijk heroïne, cocaïne en tabak.

En dat snappen steeds meer mensen gelukkig. Maar dat inzicht kost de drankenfabrikanten en tabaksboeren dus grof geld, zo blijkt uit het zakelijk rapport ‘Cannabis and Life Sciences‘ van investeringsbank Altacorp. Deze in Toronto, Canada gevestigde bank voorspelt dat het omzetverlies oploopt naar 55 miljard dolar per jaar indien wiet in heel Noord-Amerika legaal is. En het is al niet meer de vraag OF dat moment zich aandient, maar WANNEER.

Trend: volwassen industrieën stappen in de wiet

“Met name voor deze twee industrieën is een overstap naar de cannabishandel zowel een noodzaak als een defensieve actie. Dus enerzijds om verlies aan marktaandeel te voorkomen en anderzijds als groeiscenario, gezien de aftakelende staat waarin deze branches zich bevinden.” Aldus het niets aan duidelijkheid te wensen overlatende Canadese rapport.

Het is niet heel moeilijk om te kiezen op welk vakje je je geld moet inzetten als investeerder… [beeld: Door StockSmartStart/Shutterstock]

Volgens David Kideckel, de managing director van Altacorp’s life sciences divisie, maken alcohol en tabak deel uit van een bredere trend: volwassen industrieën die in de komende jaren migreren naar de cannabissector. “De entree van deze volwassen globale bedrijven in de wiethandel – door overnames of partnerschappen met bestaande cannabisondernemingen – geeft de prille branche toegang tot infrastructuur, praktijkervaring en leidende capaciteiten die deze bedrijven kunnen bieden. Daarmee kunnen wietondernemingen hun distributie uitbreiden, producten ontwikkelen en onderzoek doen.”

Bier, sigaretten en pillen

Tegenover Marijuana Business Daily zegt Kideckel dat er gegarandeerd meer zwaargewichten in de wiet gaan als er duidelijkheid komt over de federale legalisering van medicinale en recreatieve cannabis in de VS. Daarbij noemt hij als voorbeeld niet-alcoholische dranken, voedings- en welness supplementen, persoonlijke verzorging en Big Pharma.

Afgelopen jaar was al een jaar waarin records gebroken werden als het gaat om investeringen van drank- en tabaksfabrikanten in de legale wietbranche. Zo pompte de wereldwijd actieve drankengigant Constellation Brands 4 miljard dollar in wietkweker Canopy Growth, en tikte tabaksreus Altria Group (o.a. Marlboro) recentelijk nog 1,8 miljard dollar af voor de eveneens Canadese wietteler Cronos Group.

Op iets bescheidener financiële schaal zijn ook de bierbrouwers Heineken en het Belgische AB InBev al ‘in de wiet gestapt’, net als het farmaceutische bedrijf Sandoz AG.

En dat is dan allemaal nog maar het begin mensen…

[openingsfoto: ShutterstockProfessional/Shutterstock]
(advertentie)