(advertentie)
(advertentie)
(advertenties)

Spanje is de grote doorvoerhaven van (soft)drugs in Europa, met name natuurlijk voor het populairste landbouwgewas van hun zuiderburen in Marokko: hasj. In de Spaanse krant El Pais geven de autoriteiten nu een overzicht van wat de smokkelaars zoals verdienen. Zo krijgt de kapitein van de speedboot die de shit van Afrika naar Europa racet bijvoorbeeld 60.000 euro per overtochtje!

Bootje varen

Altijd al een carrière overwogen in de hasjbranche? Verhuis dan als de sodemieter naar Spanje. De beloningen voor diverse baantjes in de smokkel tussen productieland Marokko en de Europese groothandel/distributie in Spanje zijn namelijk bijzonder riant te noemen!

In dagblad El Pais doen de Spaanse autoriteiten een zeldzaam boekje open over de personeelsuitgaven van de hasjsmokkelaars. Verreweg de beste beloning is er voor de ‘kamikaze piloten’, ofwel degenen die de supersnelle speedboten besturen. Goed, die krengen varen dan ook met een snelheid van rond de 110 kilometer per uur over de Middellandse Zee met aan boord ladingen hasj tot wel 1200 kilo! De lading is dan om algauw enkele miljoenen waard, dus er kan ook wel wat vanaf voor de kapitein…

‘Narco-economie’

De bestuurders van de speedboten worden door de bazen het meest gewaardeerd en het beste betaald, maar niet getreurd; ook alle andere jobs in de smokkelbusiness van de bendes rondom Cádiz (waarop de Spaanse cijfers betrekking hebben) zijn de moeite meer dan waard. Sterker nog, het allerslechtst betaalde hasjbaantje levert je nog altijd minimaal 1000 euro per klusje op!

Gezien de hoeveelheden hasj en het geld dat er in de smokkelbizz omgaat in zuid-Spanje spreekt Miguel Gil, het hoofd van de douanepolitie in havenstad Algeciras, over ‘werken in een perfect hiërarchisch netwerk’.  De coördinator van Nexos – de federatie van anti-drugsoperaties – is Francisco Mena en hij stelt: ‘De bendes zijn als een commercieel bedrijf dat in staat is om banen te creëren en een “narco-economie”.

Actiebeelden van de jacht van de autoriteiten op de goedbetaalde hasjsmokkelaars…

Duizenden euro’s voor weinig werk

Het werkveld is dus de Middellandse Zee tussen Marokko en Spanje. Naast de kapitein zijn er meestal 2 of 3 bemanningsleden aan boord. Die zorgen voor de brandstof, bewaken de miljoenenlading en bedienen de radar en sonar. Voor hun moeite vangen deze zeelieden tussen de 3000 en 5000 euro per smokkeltocht.

Op het vasteland is er uiteraard ook nog een grote organisatie nodig. Onderaan op de loonladder prijken de uitkijkposten, die moeten waarschuwen als er politie in de buurt komt. Voor één dagje op de uitkijk staan cashen ze 1000 euro. De gasten die de lading uit de boten en in de 4-wheel drive auto’s op het strand laden krijgen voor die paar minuten arbeid maximaal 3000 euro.

Chauffeurs en bewakers

Dan is het tijd voor de chauffeurs van die jeeps en suv’s. Per smokkellading gebruiken de hasjbendes er een stuk of drie: eentje om de route te verkennen en vrij te maken, eentje voor de hasj zelf en eentje om ‘politieauto’s van de weg te rammen indien nodig’. Volgens de politie hebben ze bijzonder weinig respect voor ‘het menselijk leven’ en rijden ze ‘ongelooflijk gevaarlijk’. Maar goed daar staat dan wel weer een fijn bedrag tegenover: ongeveer 6000 euro per ritje!

De bestemming van de hasjauto’s zijn loodsen en huizen waar de stash zich bevindt en van waaruit daarna heel Europa wordt bevoorraad met de Marokkaanse lekkernij. De bewakers van de stash krijgen verschillende (forse) bedragen uitbetaald, afhankelijk van de hoeveelheid drugs en de tijd die ze erbij op wacht staan.

Steun van lokale bevolking

Het mooiste van alles is dat het grootste deel van het drugsgeld in de lokale economie blijft, zo stellen de Spaanse autoriteiten. Dat zorgt ook voor tolerantie van de bevolking en voor enige naam en faam voor de leiders van de gangs. Daartussen zitten figuren die zich ‘El Niño’ en ‘El Messi’ laten noemen.

De leiders werken weer vaak samen met Marokkaanse ‘onderaannemers’ die op de Spanjaarden vertrouwen om hun hasj te transporteren. Wat er na bovenstaande kosten voor de werknemers overblijft wordt dus tussen deze lieden verdeeld. Dat loopt gerust aardig in de papieren hoor, want eenmaal in Spanje gearriveerd is een kilo hasj tussen de 1400 en 2000 euro waard…

 

(advertenties)