(advertentie)
(advertentie)
(advertenties)

Kim Kardashians dagen als internethit zijn geteld. Er vindt een verschuiving plaats in de algemene interesses van mensen op het web die de Amerikaanse televisiepersoonlijkheid van de eerste plek duwt. Ze is ingehaald door niemand minder dan *trommelgeroffel* CBD!

Om diverse redenen behoort Kim Kardashian al enkele jaren tot de populairste zoektermen op internet en social media. Iets met gewelfde billen, een ‘natuurfilm’ met Kim in de hoofdrol en natuurlijk de realityserie ‘Keeping Up with the Kardashians’.

De Knowledge Navigator van Canadese vraagbaak cannabisMD combineerde hun cijfers met Google Historical Data. En daaruit blijkt dat Kim niet langer tot de meest ingetypte zoektermen op internet behoort. CBD is haar keihard voorbij geschoten.

CBD for the win

De Knowledge Navigator van cannabisMD is een tool die wordt gebruikt om consumententrends in kaart te brengen die hebben te maken met wiet. Onlangs is de tool gebruikt om online interesse in CBD te analyseren. Hiervoor werden onder meer 12.000 websites, allerlei sociale media platforms zoals Instagram en Twitter, maar ook Google Historical Data geanalyseerd. Toen ze alle data aan elkaar koppelden, werd zichtbaar dat de interesse in CBD het afgelopen jaar exponentieel is toegenomen.

Niet zo verwonderlijk natuurlijk als je bedenkt dat CBD wereldwijd op steeds meer plekken wordt verkocht. Bovendien heeft het heilzame bestanddeel in wiet sinds vorig jaar geen Schedule 1-status meer in de VS. Met andere woorden: het is van de lijst met verdovende drugs geschrapt. Ook het kweken van industriële hennep voor de CBD-markt is weer toegestaan in de US of A waarna de hennepteelt verviervoudigde

CBD zegeviert boven de billen van Kim Kardashian [Shutterstock/JStone]

LEES OOK: Hennepteelt USA verviervoudigd(!) door CBD

Genoeg redenen voor cannabisMD om eens te onderzoeken hoe het zit met de populariteit van CBD. Ze knoopten allerlei gegevens aan elkaar en tonen de resultaten in Navigator charts. Die laten zien dat het aantal zoekopdrachten naar CBD sinds 2017 constant stijgt. Vanaf 2019 laten de grafieken zien dat de populariteit van het CBD zelfs verschillende populaire onderwerpen overtreft, zoals Kim Kardashian, Beyoncé en veganisme.

Einde nog lang niet in zich

Voor wat meer context: de gegevens van de Knowledge Navigator zijn in lijn met Google-zoektrends. Die laten een vergelijkbare historische opleving laten zien voor de term ‘CBD’ in vergelijking tot Kim Kardashian en ook Beyoncé.

De belangstelling voor CBD blijft enorm hoog en naar verwachting zal dat nog wel even zo blijven. Het aantal CBD-producenten neemt in rap tempo toe. Men verwacht zelfs dat de Europese CBD-markt de komende jaren met 400 procent stijgt in Europa. Goed voor een jaaromzet van 1,5 miljard euro. Kortom, CBD is hot. Inmiddels hotter dan de billen van Kim Kardashian!

(advertenties)