(advertentie)
(advertentie)
(advertentie)

Je kunt stellen dat als iets onderzocht kan worden het ook onderzocht wordt. Enter ‘Cannabis Freakonomics’, een serie marktrapporten van Green Market Report aan de hand van data van Consumer Research Around Cannabis. Eerste weetje: McDonald’s is met afstand de favoriete fastfood bestemming van  blowers in Amerikaanse staten waar wiet legaal is – maar dat komt niet doordat hun eten zoveel beter is…

43% van de blowers eet in de Mac

Iedereen die wel eens een joint achter de kiezen heeft weet dat lekkere trek krijgen erbij hoort, niet voor niks dat bijvoorbeeld kanker- en aids-patiënten wiet krijgen om de eetlust opnieuw te stimuleren. Uit een onderzoek van de financiële cannabisnieuws website Green Market Report en researchbureau Consumer Research Around Cannabis blijkt dat liefst 43 procent van de cannabis consumenten McDaonald’s verkiest als favoriet fastfood restaurant. Let wel, het gaat om staten waar wiet legaal is en aan deze online enquête deden 27.500 mensen mee, dus het is meer dan representatief.

‘Gezondere’ Subway op plek 5

Uit de gegevens van de duizenden consumenten in 25 legale wietmarkten in de VS blijkt dat ongeveer 8,5% van de mensen inkoopt bij een dispensary, zeg maar een officiële coffeeshop. Aan degenen die in de afgelopen maand cannabis hebben gekocht werd dus ook gevraagd wat hun favoriete snack hangout is.

Na de Mac blijft het lang stil voordat de nummer twee met 18% opduikt: Taco Bell. Vlak daarachter strijden twee hamburgerketens om de bronzen medaille: Burger King (17,6%) en Wendy’s (17,8%). Pas op de vijfde plek zien we een fastfoodmerk dat je met een beetje goede wil (relatief) gezond zou kunnen noemen: Subway (favoriet van 8,7%). De nummer 6 is dan weer goed in frituurvet: Kentucky Fried Chicken (5,5%).

Mc’Donald’s wint door het grote aantal vestigingen

Toch betekent de afgetekende koppositie van McDonald’s niet dat dit ook echt voor blowers de favoriet is. ‘McDonald’s wint dankzij het absolute aantal vestigingen in het land’, stelt Jeff Stein, vice-president van Consumer Research Around Cannabis tegenover zakenblad Forbes. ‘De concurrenten met beter begrip van wietgebruikers en hun consumentengewoonten kunnen zeker het gat dichten door het integreren van wat ze leren door hun marketinginspanningen.’

Ofwel: open een fastfood restaurant in plaatsen met legale wiet Mac-concurrenten!

(advertentie)