(advertentie)
(advertentie)
(advertentie)

Bud. Dat woord stond in de Verenigde Staten lang synoniem aan bier, hetgeen volledig te wijten is aan het merk Budweiser. Maar ‘bud’ betekent natuurlijk ook (wiet)top. En laat nu net de achter-achterkleinzoon van de legendarische bierpionier de ‘familie’ bud verruilen voor ‘onze’ bud!

 

A different kind of bud

‘The scion of the Anheuser-Busch family wants to sell you a different kind of bud’, koppen sommige Amerikaanse media dan ook al grappig. En inderdaad, die woordspeling is geheel op zijn plek in het geval van Adolphus Busch V, ofwel de achter-achterkleinzoon van de oprichter van de Budweiser brouwerij. De 27-jarige telg uit het Busch-geslacht start namelijk zijn eigen wietbedrijf in Colorado: ABV Cannabis.

De onderneming verkoopt om te beginnen wegwerp vaporizers (later volgen meer producten aldus de kleine Busch), een steeds populairder wordend product bij de Noord-Amerikaanse cannabis consumenten. In zo’n metalen disposable vape pen zit dan 300 milligram wietolie (CO2 extractie) en terpenen. Je hebt de keuze uit 3 smaken: Sativa, Hybrid en Indica.

AVB Cannabis

Op de site van ABV Cannabis stelt de Budweiser-telg zich overigens ook netjes voor aan de nieuwe doelgroep:

Maar waarom zou een toch bepaald niet onbemiddelde biermagnaat zich afkeren van het gerstenat dat al generaties in de familie zit? “Ik zag dat cannabis de toekomst is”, vertelt Busch aan New York Post.  Dat klinkt nobel, maar is mede ingegeven door een familieconflict: na zijn afstuderen in 2013 lukte het Adolphus Busch V namelijk niet om een topfunctie te krijgen bij Anheuser-Busch, wat volgens kenners ligt aan het ‘nepotisme’ bij moederbedrijf Anheuser-InBev.

“Het was een trap onder de gordel”, zegt hij over dat ‘conflict of interest’. Maar niet getreurd, tijdens zijn studie aan de Colorado State University was Adolphus zich ervan bewust geworden dat legale recreatieve wiet de toekomst had. En dat was een mogelijkheid om een business empire op te bouwen!

Vier jaar ervaring bij wietondernemingen

“Ik kon alles nemen wat ik geleerd heb van mijn pionierende familie en een nieuwe nalatenschap voor mijzelf in de cannabisbranche creëren”, zegt de kersverse start-up ondernemer. In eerste instantie “was de familie niet geïnteresseerd” in het idee van een studentje om wiet in plaats van bier te gaan verkopen, geeft Busch toe tegenover New York Post.

Adolphus Busch V tussen zijn nieuwe vrienden…

Onverschrokken spendeerde hij daarom de volgende vier jaar in dienst bij verschillende wietondernemingen. Daarbij zaten twee jaar bij Keef Brands, een producent van cannabis-infused products. Daar managede hij een verkoopteam en leerde hij de ins en outs van de regelgeving omtrent legale cannabis. Het gaf hem uiteindelijk het vertrouwen om voor zichzelf te beginnen. “En nu zien zij de potentie”, zegt Busch over zijn bierbrouwende familieleden.

Ook Wrigley (kauwgum) en Jim Beam (whiskey) in de wiet

Mooi verhaal, en de telg uit de Busch-dynastie is niet de enige erfgenaam van een beroemde zakenfamilie die in de wiet stapt. William Wrigley Jr. II is de erfgenaam van het wereldberoemde kauwgummerk Wrigley. Maar kauwgum is op een gegeven moment natuurlijk wel wat saai en dus stapte de miljardair met een flinke zak geld in een medicinale cannabis start-up: Surterra Welness.

Ook een directe erfgenaam van het Jim Beam whiskey fortuin, Ben Kovler, ging met zijn in Chicago gevestigde wietteeltbedrijf Green Thumb onlangs naar de beurs. Of de beroemde zakenzonen ook zelf genieten van wiet weten we natuurlijk niet (waarschijnlijk wel), maar geld is natuurlijk ook geen onbekende drijfveer.

En geld valt er naar verwachting genoeg te verdienen op de Amerikaanse legale cannabismarkt. In 2030 bedraagt de jaarlijkse omzet volgens onderzoeksbureau Cowen namelijk al 75 miljard dollar…

(advertentie)