(advertentie)
(advertentie)
(advertentie)

Tja, legale wiet… wij kunnen er hier voorlopig alleen van dromen dankzij achterlijke politici, maar in de VS zijn ze er inmiddels bekend mee. En dan kan je dus wél keiharde conclusies trekken, zoals een scherpe prijsdaling van de wiet dankzij legalisering.

Effecten van legalisering

Meten is weten, ook in de legale cannabusiness in de Verenigde Staten. Alles wordt er gemonitord, om zo eindelijk eens conclusies te kunnen trekken over de gevolgen van legalisering die gebaseerd zijn op de praktijk en niet op de dogma’s van (bange) politici zoals in Nederland en België.

De eerste resultaten van de legalisering wijzen bijvoorbeeld op een positief effect op de volksgezondheid en criminaliteit, maar het duurt nog enkele jaren voordat we daarover echt harde conclusies kunnen trekken. Dat geldt niet voor een ander aspect van legalisering van cannabis: de prijs!

Twee jaar legale wiet in Washington

Sinds de Amerikaanse staat Washington twee jaar geleden de legalisering van recreatieve cannabis invoerde is er duidelijk 1 trend te herkennen: legale wiet wordt heel snel goedkoop!

shutterstock_222555547

Dankzij de legalisering van cannabis staat 1 winnaar op zeker vast: de wietconsument! [foto: Wollertz/Shutterstock]

De grootschalige productie en verkoop van legale wiet die in deze staat onder de hoede vallen van de Washington Liquor and Cannabis Board  levert een schat aan data op. Die gegevens zijn vervolgens geanalyseerd door Steve Davenport van de Pardee RAND Graduate School en Jonathan Caulkins, professor aan de Carnegie Mellon University.

Prijzen zakken met 2%, per maand

In de maanden na de legalisering – die effectief inging in juli 2014 – steeg de wietprijs in eerste instantie, een fenomeen dat de onderzoekers wijten aan het aanvankelijke tekort aan aanbod van legaal geproduceerde cannabis in Washington. Maar daarna zijn zowel de groothandel- als retailprijzen voor wiet gekelderd!

Davenport zegt dat “de prijzen nu stabiel dalen met ongeveer 2 procent per maand”. En “wanneer die trend aanhoudt zou de prijs van wiet jaarlijks wel eens met 25 procent kunnen zakken”.

Minder kosten voor legale wiet

Hoewel sommigen wellicht verrast zijn door deze scherpe prijsdalingen – en zeker enkele investeerders in de opbloeiende wietindustrie in de VS – hadden ervaren drugsdeskundigen dit effect allang voorspeld. Zo ook professor Jonathan Caulkins in het boek ‘Marijuana Legalization: What Everyone Needs to Know’. Daarin staat dat het verbod zorgt voor veel kostenposten voor de drugsproducenten: ze moeten hun operaties verborgen houden, moeten afzien van adverteren, moeten hogere salarissen betalen als compensatie voor het risico van arrestatie en kunnen niet op de rechtspraak terugvallen in geval van conflicten met leveranciers of afnemers.

Legale bedrijven daarentegen hebben geen enkele van bovengenoemde kosten en kunnen bovendien profiteren van schaalvoordelen die de productiekosten drukken.

Zwarte markt en justitiële kosten

Zoals altijd zijn er bij de dalende wietprijzen winnaars en verliezers. In de laatste categorie zou je de staatskas kunnen noemen, aangezien die belasting heft met een vast percentage op de verkoopprijs: dalende prijzen betekent dat elke verkoop minder geld in het publieke laatje brengt.

Aan de andere kant ondergraven lage (uitverkoop)prijzen op de wietmarkt het illegale circuit en is de burger minder belastinggeld kwijt aan justitie en politie. Denk dan zowel aan belastinggeld dat bijvoorbeeld aan gevangenissen wordt uitgegeven als aan de schade die wordt toegebracht aan individuen die gearresteerd worden.

Hoe goedkoop wordt wiet?

De grote vraag is natuurlijk: hoe goedkoop kan legale wiet uiteindelijk worden? Professor Caulkins: “Het is maar een plant. Er zal altijd wel een afzet zijn die je kan vergelijken met de biologische voedselmarkt waarop gewassen tegen premium prijzen aan yuppies verkocht worden. Maar tegelijkertijd zouden de no nonsense wietsoortjes wel eens goedkoop genoeg kunnen worden om als gratis publiekslokkertje weg te geven – op de manier waarop een café de klanten pindanootjes geeft en hotels een chocolaatje op het kussen achterlaten.”

[openingsfoto: elbud/Shutterstock]
(advertentie)